Wind River (2017)

Luck don’t live out here.

Tejlor Šeridan (Taylor Sheridan) je glumac koji je nedavno počeo da piše scenarija i to veoma uspešno. Iza sebe ima dva filma koji se nalaze na brojnim top deset godišnjim listama, a u pitanju su Sicario i Hell or High Water. Kako to obično biva, pre ili kasnije, scenarista reši da stane iza kamere i donese rad koji je u potpunosti njegov. Ovoga puta je reč o sporogorećoj drami-misteriji Wind River, koja dokazuje svestranost gospodina Šeridana.

Centralna figura filma je Kori Lamber (Jeremy Renner), koji radi kao lovac specijalizovan za divljač koja nanosi štetu lokalnim rančerima. Prilikom lova u indijanskom rezervatu Wind River nailazi na smrznuto i beživotno telo lokalne devojke Natali, za koju se ispostavlja da je najbolja drugarica njegove ćerke. Kori primećuje tragove nasilja i poziva FBI agenta Džejn Bener (Elizabeth Olsen), koja sumnja na ubistvo. Otkrivanje klupka misterije sa sobom povlači i otkrivanje mračnih tajni iz prošlosti, a ubrzo shvatamo da Kori ima ličnih motiva da pronađe počinioca…

Iako se plot ne razlikuje previše od klasične misterije koja uključuje otkrivanje zločinca, Šeridan svom scenariju pruža neverovatnu ljudskost i veoma lako nas uvodi u Vajoming, svet u kome vladaju sneg i tišina. Strpljivo gradi svoju priču koja se oslanja na bogato napisane likove, sporo razvija tempo i majstorski pravi tenziju. Lično mi je Wind River mnogo više drama nego misterija, jer mi je otkrivanje počinioca nekako bilo u drugom planu – više me je zanimalo razvijanje likova i njihovo prilagođavanje situacijama, a Šeridan u tome nikako nije razočarao.

Radnja je smeštena u indijanski rezervat u prilično nepristupačnom predelu, pa je samim tim i sama misterija jednostavna, iz prostog razloga što tamo nema puno ljudi, a još manje ih se može smatrati osumnjičenim. Nalazak mrtve devojke pokreće misteriju koja je osnova filma, ali je ta osnova gurnuta u stranu, u korist bavljenja ljudima iz tih predela. Osim ljudi koji istražuju ubistvo, mi posmatramo i ljude koji su povezani sa Natali, kao i ljude koji mogu ili ne mogu biti povezani sa ubistvom. Sam proces otkrivanja počinioca je takođe jednostavan, a svodi se na prosto praćenje Natalinih aktivnosti.

Autor ovaj film koristi kao predstavljanje ljudi koji žive u tako negostoljubivom predelu i pokazuje nam kako takve životne okolnosti prave ljude koji su svesni da u životu ne postoji sreća, već samo dve opcije koje uključuju opstanak ili smrt. Otkriva nam izolovanu zajednicu i pokazuje kako se tako čvrsti ljudi nose sa kajanjem ili žaljenjem, kao i sa nedostatkom prilika za napredak ili uspeh. Po rečima Šeridana, inspiraciju je pronašao u činjenici da se nigde ne vode podaci o nestancima žena unutar rezervata, za razliku od cele teritorije SAD. Posredno shvatamo da žene nemaju pravu zaštitu u tradicionalnim zajednicama, a to je svakako univerzalma tema.

Lik Korija Lamberta predstavlja izvrsnu studiju karaktera. Kako priča sve više otkriva njegovu prošlost, tako se mi kao gledaoci sve više emocionalno povezujemo sa njime. To se naročito odnosi na scene u kojima se spominje njegova ćerka, kada je pomalo teško posmatrati tako žestokog čoveka na ivici suza. Autor pametno kombinuje sadašnjost, flešbekove i priče o prošlosti, čineći da nas sve zanima i da konstantno želimo da saznamo još. Kod brojnih filmova završna trećina razočara tako što gledaocu ne pruži ono želi, ali Wild River donosi iznenađujuće dobar epilog kome će biti zadovoljna velika većina, u kojoj sam i ja.

Iako nešto ne gotivim Džeremija Renera, moram priznati da sam nakon ovog filma promenio mišljenje o kvalitetu njegove glume. Monolog njegovog lika o moralnim problemima vezanim za tugovanje me je bukvalno pomerio sa mesta. Postoji još nekoliko scena u kojima je izvrsno dočarao čoveka kog život nije mazio i za trud stvarno kapa dole. Mišljenja sam da mu je ovo uloga karijere i da ga sigurno čeka nekoliko filmskih nagrada. Elizabet Olsen je bila korektna u ulozi FBI agenta, koja se našla u situaciji u kojoj se našao i gledalac – bukvalno je bačena u bespuće sa namrgođenim ljudima, a njeni stavovi, treninzi, volja i život će biti dovedeni u pitanje.

Wind River je odlična sporogoreća drama-misterija kojoj je teško pronaći manu, pre svega zbog izvrsno napisanog scenaria koji kombinuje teme poput pravde i tugovanja sa ljudima na ivici društvene margine. Svaka preporuka za gledanje.[yasr_multiset setid=0 show_average=’no’]