You follow the drugs, and you’re going to get drug addicts and drug dealers. But you start to follow the money… and you don’t know where the fuck it’s going to take you.
Svako ima svog favorita kada se pokrene polemika o najboljim serijama svih vremena. Ukusi su različiti, pa tako neko od serije od očekuje laku zabavu, neko da se smesti u svetove naučne fanastike ili super-heroja, dok neko ceni realistične sporogoreće drame. The Wire je serija koja nije postigla veliku popularnost koju svakako zaslužuje, iza sebe nema komercijalni uspeh i nije se nadobijala važnih televizijskih nagrada, ali je brojni gledaoci i većina kritičara smatraju najboljom serijom svih vremena.
Idejni tvorac ove serije je Dejvid Sajmon (David Simon), čovek koji je stekao veliko iskustvo na terenu radeći kao policijski reporter. Nakon nekoliko knjiga sa istinitim pričama, radio je na seriji Homicide: Life on the Street i mini seriji The Corner, koja prati siromašnu porodicu iz zapadnog Baltimora i koju je producirao HBO. Kao policijski novinar je video sa kakvim se birokratskim problemima susreće njegov policijski saradnik Ed Burns, koji nasilne dilere droge hvata preko sistema za prismotru i tako je došao na ideju za ovu seriju.
Po njegovim rečima, The Wire jeste oblikovana kao kriminalistička drama, ali je u suštini serija o životu u gradskoj zajednici, gde svaka inistitucija ima uticaj na svakog pojedinca, bez obzira ko je on. Njegovu ideju je HBO realizovao kao pilot epizodu, a televizijska premijera serije je bila drugog juna 2002. godine.
Serija je trajala pet sezona i ukupno je imala šezdeset jednočasovnih epizoda. Radnja se odvija u Baltimoru, sa svakom sezonom se sa ulice sve više pomera ka gradskim i državnim institucijama, a celim svojim trajanjem prati različite društvene i socijalne krugove. Prva sezona se bavi isključivo drogom, druga se smešta na brodogradilište i prati sindikat lučkih radnika, dok od treće sezone priča akcentuje birokratiju, gradsku vlast i obrazovanje, zaključno sa novinarstvom u petoj sezoni. Veći broj likova pratimo kroz sve sezone, a Sajmon nam pruža veoma realan prikaz svih sfera gradskog života, dok posredno pratimo duboko istraživanje društvenih tema i brojne ljudske sudbine.
Na samom početku The Wire se ne razlikuje previše od tipične policijske drame koja prati dešavanja između policije i kriminalaca na nasilnim ulicama mračnog Baltimora. Međutim, uskoro shvatamo da priča i razrada likova odmotavaju klupko mnogo više od nekoliko običnih policijskih procesa. Linija između dobrih i loših momaka se sve više briše ili se međusobno prepliće, tako da ubrzo svi postanu sivi. U sredini kao što je Baltimor ima puno prljavog novca, a scenarista svaki posao, bio on legalan ili ilegalan, tretira kao složenu slagalicu punu pravila i protokola, od čijeg uspeha zavise brojni faktori.
The Wire poseduje veći broj međusobno povezanih priča, ali ono što scenariju daje dušu su razrađeni likovi iz svih sfera društva. Pre svega pratimo policajce koji su sposobni, ali umorni od birokratije, što konačno utiče na njihovu posvećenost, dok na ulicama posmatramo široku lepezu različitih karaktera – od bosova, preko sitnih dilera, pa sve do ljudi kojima se dan svodi da sakupe novac za fiks. I jedni i drugi se nalaze u igri gde su visoki ulozi, a zbog toga se nijedan lik ne čini pravednijim ili boljim od bilo koga drugog. Okruženje serije jeste prilično mračno, ali iskreni i vrlo ubedljivi likovi nagrađuju našu strpljivost.
Osim briljantnog kastinga, kome je biranje karakternih glumaca za uloge sasvim običih ljudi bilo ispred biranja popularnih glumaca, za uverljivost su zaduženi i sjajni dijalozi, kojih u ovoj seriji ima beskonačno mnogo. Scenarista odlično kombinuje brojne ljudske nijanse svojih likova, na momente im dodaje dozu duhovitosti i rezultat su odlično tempirane i realistične rečenice lišene klišea i sentimentalnosti – The Wire nema problem da ubije karaktera kog volite.
Kao što sam naslov serije kaže, ekipa detektiva prati kriminalce prisluškivanjem, ali ne otkriva zaveru ili neko planiranje, nego ogromnu mrežu pojedinaca sa različitim motivacijama i različitom količinom novca. Međutim, to prisluškivanje nas ne dovodi do kraja, već iznova proširuje gorepomenutu mrežu. Ovde nema misterije koju je potrebno rešiti – gledalac je prepušten praćenju kriminalnih i policijskih aktivnosti, a posredno prati i kontinuiarano razočarenje detektiva pravosudnim sistemom. Za policijske šefove pravda je igra brojeva, sa fokusom na nameštanje statistike i redukovanjem težih kriminalnih dela na lakše.
Na taj način, ubrzo shvatamo da nijedan kriminalac nije dobio kaznu koju zaslužuje i čini se da je najbolji način da se pozabavite njime da ga ostavite na ulici, dok čekate da mu presudi neki drugi kriminalac. Takav rad neminovno vodi do frustracije, a po njoj se ističe detektiv Džimi MekNalti (Dominic West), koji gura nos gde mu nije mesto, sve u cilju rešavanja slučajeva koji nisu nužno njegovi. Počevši od Avona Barksdejla (Wood Harris) i Stringera Bela (Idris Elba), pa sve do Marla Stenflida (Jamie Hector), detektitivi će biti spemni na sve kako bi kriminalce izveli pred lice pravde, koje će ih opet razočarati. Međutim, Džimi, Bank, Lester, Kima, Hauk, Karver i ostatak ekipe ne odustaju tako lako.
Kako odmiču sezone ubacuju se novi likovi, a dosta pažnje dobija Tomi Karketi (Aidan Gillen), političar koji od odbornika postaje gradonačelnik. Nakon izbora na kojima je predstavio platformu baziranu na održavanju reda i zakona, dolaskom na vlast i suočen sa finansijskom realnošću vođenja grada, ubrzo počinje da pravi kompromise. Zanimljiva činjenica je da će vam više prirasti srcu pojedinci koji su sa druge strane zakona. Tu pre svega mislim na Omara Litla (Michael Kenneth Williams), strah i trepet ulice, koji za život zarađuje pljačkajući dilere, i na Bablsa (Andre Royo), narkomana koji povremeno radi kao doušnik. Pored njih, spomenuću meni veoma gotivne likove Proposition Džoa i brata Mouzona.
The Wire je, uz Sopranove, postavio standarde za modernu televiziju i predstavlja svojevrsni arhiv turbulentnog američkog društva. Poseduje veoma realistične portrete ljudskih sudbina i interakcija i detaljnu evaluaciju svakog segmenta društva i birokratije. Akcentuje ljude, institucije i konstantnu napetost i probleme koji nastaju između njih. Ova serija je veoma različita od onoga što većina ljudi gleda na televiziji i sasvim je razumljivo što je pojedincima spora ili zbunjuća – potrebno je uložiti vreme, pažnju, upornost i strpljenje, a to će vam se mnogostruko vratiti.
Da finaliziram svoj utisak – The Wire nije televizijska serija, nego je remek-delo u svakom smislu te reči.
moja konačna ocena: 10/10