The Outfit je američki krimi-triler koji potpisuje Grejem Mur u svom dugometražnom debiju u saradnji sa Džonatanom Meklejnom. Film je premijerno prikazan u februaru na 72. filmskom festivalu u Berlinu kada je prava otkupila kompanija Focus Features koja ga je pustila u bioskopsku distribuciju 18. marta.
Radnja filma je smeštena u hladnu i snežnu noć 1950-ih u prodavnicu muških odela koja se nalazi u kvartu van centra Čikaga i koju drži krojač Lenard (Mark Rajlans). Otvorio je radnju nakon što je puno vremena proveo kao šegrt i zanatlija u prestižnim londonskim lokalima, a klijentela mu se uglavnom sastoji od lokalnih mafijaša. Zaplet kreće kada jedan od gangstera biva upucan od strane članova rivalske bande i dolazi u Lenardovu radnju kako bi sačekao dalja upustva, ali i da bi napokon preslušao kasetu koja razotkriva doušnika u njegovoj organizaciji…
Uvodna montaža filma je deo pripovedačkog manevra koji nas za kratko vreme upoznaje sa tihim i usredsređenim Lenardom, njegovom sekretaricom Mejbl i rutinom muškaraca koji ulaze u prodavnicu sa određenim zahtevima. Neki od njih u potpunosti ignorišu radnike i u Lenardovom radnom prostoru ubacuju koverte u posebnu kutiju dok im se ispod kaputa vide pištolji. Lenard kroz naraciju pripoveda svoj proces dizajniranja, merenja, krojenja i sastavljanja odela i shvatamo da je zabrinut što se Mejbl upustila u romansu sa gangsterom koji je zadužen za tu kutiju.
Filmovi koji poseduju tvistove ne moraju po pravilu biti odlični, naprotiv – ako ne postoji nikakva osnova osim puke ideje iznenađenja cela priča može postati repetitivna, predvidljiva ili besmislena. The Outfit ne poseduje neku naročito duboku osnovu za svoju uvrnutu priču o izdaji, ali je definitivno čvrstom čini grupa ubedljivih likova čije ličnosti, želje i motivi vode svaku odluku koja je doneta u ovoj priči. Drugim rečima, ništa ovde ne deluje izmišljeno ili nametnuto jer na kraju filma shvatamo ko je napravio kakav izbor i zašto je svaka odluka doneta.
Jednostavno rečeno, ovaj film prati očigledno ili potajno jake ljude koji spletkare, prikrivaju i naglo improvizuju svoje puteve kroz druge šeme, prikrivanja ili impulsivne radnje. Iako se scenario oslanja na tvistove i detalje neizvesnosti koji nagoveštavaju propast, postoji neki osećaj neizbežnosti za svaki potez naših likova. Razlog što se sve moralo desiti na takav način je što su ovi konkretni ljudi jedini razlog zašto se sve to u stvari dešava – njihovi različiti odnosi su uticali na njihove postupke, a dovoljno su pametni da shvate da su njihovi ciljevi u sukobu sa ciljevima drugih likova.
Lenard zna sve o gangsterskoj organizaciji i njihovim unutrašnjim sukobima. Recimo, upoznat je sa time da je šefov sin ljubomoran na ambicioznog pomoćnika čiji su planovi za dalju karijeru u suprotnosti sa ustaljenom hijerarhijom. On svoje znanje eksploatiše kako bi manipulisao ovim ljudima da ne bi upao u neku nevolju, a kasnije saznajemo da to radi i zbog nekih sopstvenih ciljeva.
Ceo film se odvija u samoj radnji i klaustrofobičan osećaj da se zidovi polako zatvaraju pred ovim likovima stvara postojan strah od nasilne kulminacije sukoba. Za tu namenu režiser pametno koristi krupne kadrove i štedljivo osvetljenje. Mark Rajlans je kvalitetan glumac koji u svakom projektu pruža miran, promišljen i aktivno pažljiv rad koji je karakterističan za njega – iza njegove glume uvek postoji nagoveštaj o pozadini samog lika koji je dovoljan da nas dodatno zainteresuje, a takav je slučaj i u ovom filmu.
The Outfit je jednostavan, ali efikasan krimi-triler koji svoju tenziju pronalazi u odlično napisanim likovima – prilagođena izvedba pre svih Marka Rajlansa i nekoliko fino realizovanih preokreta su sasvim dovoljna zabava za ljubitelje „old school“ trilera.
moja konačna ocena: 7/10