We dance alone. That’s why we only play electronic music.
Grčki režiser i scenarista Jorgos Lantimos (Yorgos Lanthimos) je stekao svoje filmsko ime sa dva socijalno angažovana projekta puna satire i crnog humora, Kynodontas iz 2009. godine i Alps iz 2011. godine. Njegov najnoviji, ambiciozni projekat The Lobster je prvi njegov film na engleskom jeziku i po mnogima je jedan od najboljih filmova iz prošle godine. Lantimos je ostao dosledan sebi i scenario podseća na njegove ranije radove, samo što je dobio nešto više novca za produkciju i samim tim uspeo da angažuje popularnije glumce. Kvalitet prosto nije mogao da se izbegne.
Radnja filma je smeštena u blisku budućnost, u distopiju u kojoj se veoma visoko ceni veza sa ljubavnim partnerom (biti samac je kažnjivo zakonom). Upoznajemo Dejvida (Colin Farrell), arhitektu koji se prijavljuje u specifičan hotel. Naime, taj hotel pruža bizarnu uslugu – omogućuje vam boravak u njemu 45 dana pod uslovom da pronađete pravu ljubav, a ukoliko omanete bićete pretvoreni u životinju po sopstvenom izboru. Dane boravka produžujete tako što u lokalnoj šumi uspavate ponekog samca, člana zajednice koja se zaklela da će život provesti bez partnera.
Dani prolaze, a Dejvid nikako nije bliži pronalasku svoje srodne duše. Podršku mu pruža tandem takođe vonabi mladoženja, Vrskavi (John C. Reilly) i Čopavi (Ben Whishaw), kao i njegov brat koji je pretvoren u psa. Dejvid se odlučuje na drastične korake, ali se dešavanja nikako ne odvijaju onako kako je planirao…
Autor nas ponovo smešta u svet veoma netipičan po mnogim stvarima. U tom svetu su pravila prilično bizarna i nerazumljiva, donekle i odbojna, ali nam Lantimos priča priču na takav način da, iako vas radnja uopšte ne zanima, prosto ne možete prekinuti sa gledanjem filma. Trivija koju sam napisao u pasusu iznad predstavlja samo mali deo kompleksne priče koju sadrži The Lobster i, kako radnja odmiče, tako ćete sve više biti uvučeni u dešavanja, povezaćete se sa likovima i nestrpljivo, na ivici stolice, ćete podržavati našeg glavnog junaka i iščekivati hepiend.
The Lobster ima surrealno okruženje (životinje koje su imale ljudski oblik se vide na ekranu skoro od samog početka) koje zrači depresivnošću, ima specifičnu ekipu likova koji se svi skupa slobodno mogu klasifikovati kao luzeri i poseduje veoma satirične, crnohumorne dijaloge koji često prelaze u morbidnost. Zaključićete da je taj distopijski svet konfuzan, urnebesan, ali i zanimljiv. Veoma brzo ćete shvatiti kao funkcioniše hotel (scene lova su sjajno predstavljene u slow-motionu), a situacija koja je dovela do toga da se Dejvidovi planovi preokrenu za 180 stepeni će dodatno raspaliti znatiželju.
Nalazim se u grupi ljudi koja smatra da se prava ljubav ne pronalazi, nego strpljivo gradi. Sa druge strane, u ovom filmu su ljudi bez partnera predstavljeni uglavnom kao nesposobni tupani, kojima je prioritet da pronađu pravu ljubav. Autor na taj način satirično predstavlja da nije problem u ljubavi ili povezanosti, nego u našem (pojedinančnom ili društvenom) shvatanju. Pokazuje kako su ljudi sve više međusobno otuđeni, kako želja za socijalnim odobrenjem guši spontanost i kako opšta pravila koja se moraju primeniti na svaku ljubavnu vezu upravo guše istu.
Rejčel Vais (Rachel Weisz) tumači jednu od pripadnica zajednica samaca u kojoj glavni junak vidi idealnu partnerku. Ona tokom celog filma ima ulogu kao voice-over narator. Naracija nije tipična za filmove Jorgosa Lantimosa, jer konkretno u ovom slučaju pruža puno objašnjavanja (što je meni minus), dok se u Kynodotas-u misterija otvarala polako, sama od sebe. Svakako, pored te naracije ćete opet imati puno pitanja na koje tokom trajanja filma nećete dobiti odgovor.
Gluma je generalno na solidnom nivou. Pored pomenute Vaisove najviše se istakao Kolin Ferel u veoma netipičnoj ulozi koja mu nije ostavila previše prostora da pruži svoj maksimum. Lea Sejdu (Léa Seydoux) je previše obična u ulozi vođe zajednice samaca, dok je među glumcima i Angeliki Papulia (Angeliki Papoulia), redovna članica glumačke ekipe u projektima Jorgosa Lantimosa, u ulozi bezosećajne stanarke hotela koju ćete verovatno zamrzeti.
The Lobster je skup netipičnih filmskih činilaca koji će vam pružiti iskustvo kakvo do sada niste imali priliku da vidite. Izvrsna socijalna kritika puna satire i crnog humora, nešto sporijeg tempa i sa okruženjem koje deluje kao iz sci-fi priče, iako se to okruženje može lako preneti i na savremeni svet.[yasr_multiset setid=0 show_average=’no’]