The Leftovers (2014–2017)

Back then, when everybody thought the world would last forever, nobody had time for anything.

Retko ko nije čuo za The Lost, seriju koja je svojevremeno probijala granice popularnosti, iako nisu baš svi bili zadovoljni činjenicom da odgovore na brojna pitanja koja postavljamo daje tek na kašičicu. Njen autor Dejmon Lindelof (Damon Lindelof) je rešio da i njegov sledeći projekat bude u sličnom stilu, pa je u saradnji sa piscem Tomom Perotom (Tom Perrotta) rešio da ekranizuje njegovu knjigu The Leftovers. Sadržaj knjige je smešten u prvu sezonu, dok su naredne dve originalni materijal napisan za potrebe serije.

Radnja prve sezone počinje tri godine nakon iznenadnog nestanka (sudden departure) 2% svetske populacije. Smeštena je u izmišljeno mesto Mejplton u Njujorku i prati likove koji na različite načine pokušavaju da se izbore sa tragedijom, dok traže odgovore na pitanja vezana za ovaj neočekivani prirodni fenomen, kao što su gde su nestali otišli, na koji način su odabrani da odu i na koji način su ostali odabrani da ostanu. Iznad svih je pitanje zašto, koje dovodi do stvaranja religijskih i filozofskih grupa, a neretko je potrebna samo mala varnica kako bi nasilje eskaliralo…

U centar tih dešavanja je smešten je Kevin Garvi (Justin Theroux), šef policije Mejptona, kome niko od dragih osoba nije otišao tog dana, ali je taj događaj itekako uticao na njegovu porodicu. Otac (Scott Glenn) mu je završio u mentalnoj instituciji, supruga (Amy Brenneman) je nedugo nakon toga postala član sekte, sin (Chris Zylka) je napustio fakultet i postao sledbenik čudotvorca, dok mu se ćerka sve više povlači u sebe (Margaret Qualley). Osim porodice Garvi pratimo još nekoliko likova, među kojima se ističu Met Džejmison (Christopher Eccleston), pomalo ekscentrični sveštenik u lokalnoj crkvi, kao i Nora Durst (Carrie Coon), koja je tog čuvenog 14. oktobra ostala bez supruga i dvoje dece…

Tri godine nakon nestanka 140 miliona ljudi svet pokušava da se vrati u normalu, ali pojedinci ne dozvoljavaju da se sve to tako lako zaboravi. Prednjače takozvani Guilty Remnant, čiji su članovi obučeni u belo i ne govore, koji su najradikalniji podsetnici nemilih događaja. Sam čin gubitka je izvrsno predstavljen u jednoj od scena na početku serije – misteriozan, trenutan i potpuno neobjašnjiv, a nakon pitanja zašto sledi i zabrinutost da će se to opet desiti. Zbog toga, osim tuge za izgubljenim osobama, postoji bojazan za ponovnim vezivanjem, kako nakon eventualnog novog iznenadnog nestanka ne bi ponono ostali sami. Sam ostanak donosi sa sobom i olakšanje i krivicu, ali i osećaj bespomoćnosti prema neobjašnjivoj sili.

The Leftovers je daleko od serije koja će vam dati razjašnjenja onoga što gledate. Kako odmičete sa epizodama shvatate da centralna tema nije iznenadni nestanak i objašnjenje zbog čega se to desilo, nego posmatranje likova, njihovo nošenje sa teretima gubitka i ostanka i konačno sazrevanje i shvatanje šta je u suštini bitno. Na taj način odgovori koje daje treća sezona su totalno drugačiji od pitanja koja prva sezona postavlja i većina toga ostavlja prostora za slobodnu interpretaciju. Što se tiče radnje, većina likova veruje da iza svega stoji Bog, dok sveštenik Met propagira kako je sve to veliki test za nešto što tek treba da se desi.

Gubitak ljudi sasvim očekivano dovodi do stvaranja haosa, a za očuvanje mira je zadužen Kevin Garvi koji je i sam u haosu. On je dobronameran da zadrži red, ali je i sam svestan da je to loša ideja jer ljudi nisu spremni da zaborave, nego čekaju da eksplodiraju. Ono što je počelo kao njegovo hodanje u snu vremenom dovodi do stanja na ivici ludila. Pre svega zbog njega, ali i zbog ostalih likova, mi vidimo dosta scena flešbekova, ali one često više služe kao prikaz halucinacije nego kao klasično objašnjenje. Kažem halucinacije, jer ta objašnjenja možda postoje samo u njihovim glavama ili su memorije koje se možda i nisu desile. Takođe, bitna karakteristika serije je što se dosta toga odvija van ekrana – često ne vidimo sam proces nekog dešavanja ili radnje nego samo konačan rezultat.

The Leftovers ima veoma interesantnu premisu i sa svojim temama vezanim za univerzum, postojanje, svrhu ili gubitke će vas dobro zamisliti. Likovi su upečatljivi, veoma dobro karakterizovani i sazrevaju i tranformišu se kako sezone odmiču. Tumači ih zaista sjajna ekipa glumaca, među kojima se svakako ističe harizmatični i vrlo talentovani dvojac Džastin Teru i Keri Kun. Serija je vizuelno dovedena do savršenstva i poseduje sjajan saundtrek. Međutim, ono što će neki verovatno zameriti, osim frustracije zbog činjenice da ne daje previše odgovora, su nedostatak postojane tenzije, kao i nešto sporiji tempo.

The Leftovers je ozbiljna i provokativna mešavina psihološke drame i misterije – ambiciozna tema, nepredvidivi scenario, savršeni vizuelni utisak i sjajna glumačka ekipa na čelu sa Džastinom Teruom su i više nego dovoljni da se ova serija nađe među najboljim u poslednjih nekoliko godina.

moja konačna ocena: 10/10