I did not hit her. It’s not true. It’s bullshit. I did not hit her. I did not. Oh, hi Mark.
Pre dvadesetak dana sam pisao o filmu The Room, ostvarenju koje je u svakom smislu jedinstveno u svetu sedme umetnosti. Ekscentrični i mistični Tomi Vizo (Tommy Wiseau) je svoju ambiciju preneo u pisane reči i nije žalio sredstva da svoje snove sprovede u delo. Rezultat je film koji je stekao kultni status i koji i dan-danas zarađuje novac na ponoćnim projekcijama. Jedan od glumaca Greg Sestero (Greg Sestero) je 2013. godine izdao knjigu The Disaster Artist: My Life Inside The Room, the Greatest Bad Movie Ever Made u kojoj opisuje produkciju filma The Room i svoj odnos sa njegovim idejnim tvorcem. Knjiga je postala bestseler i samim tim je The Room opet dospeo u žižu interesovanja.
Džejms Franko (James Franco) je u saradnji sa svojim bratom Dejvom (Dave Franco) rešio da otkupi prava za filmsku ekranizaciju, a pored producentskog posla potpisuje režiju i scenario. Braća su podelila i glavne uloge, pa Džejms tumači Tomija Viza, dok je Dejv zadužen sa predstavljanje Grega Sestera. Film The Disaster Artist počinje upravo njihovim susretom na času glume – Greg je privlačan mladić koji želi da postane slavni glumac, dok je Tomi uvrnuti, razmetljivi tip koji sebe smatra mnogo boljim glumcem nego što u suštini jeste. Njih dvojica postaju prijatelji i odlaze u Holivud kako bi ispunili svoje snove.
The Disaster Artist je dramatizacija njihovog odnosa i čitavog kreativnog procesa (ludila) u kome je nastao The Room, izuzetno loš film koji je urnebesan za kolektivno gledanje, iz prostog razloga jer će ga svako doživeti drugačije – kao loše, uvrnuto, urnebesno ili fantastično iskustvo. Isti pridevi se mogu primeniti i na Tomija Viza, koji svakako deluje kao bizarni tip kojeg je najbolje izbegavati. Međutim, on je kao saobraćajna nesreća ili tuča devojaka – jednostavno ne možete da skrenete pogled sa njega. On nije centralna figura knjige ili filma, ali jeste centar naše pažnje, iako mi to možda ne želimo. Tu pažnju podgreva njegova misterioznost i činjenica da mi o tom čoveku ne znamo praktično ništa.
Ono što većinu gledalaca najviše zanima je kako je do đavola ovaj čovek nabavio par miliona da potpuno nezavisno snimi dugometražni film, ali i da ga pošteno izreklamira (bilbordi iznajmljeni na pet godina, plaćanje bioskopa da puštaju njegov film kako bi bio u konkurenciji za filmske nagrade). Autobiografski podaci nam ostaju potpuno nedostupni i jednostavno je nemoguće da ne postanete još znatiželjniji, iako možda nikada niste gledali The Room. Njegova neprivlačna, urnebesna pojava (stereotipni zlikovac koji je možda i vampir), jedinstveni akcenat, agresivna potreba za pažnjom, brojni kompleksi i sveopšti nedostatak talenta i organizovanosti stvaraju karakter kojeg u isto vreme i volimo i žalimo.
Sa druge strane, Greg je privlačan čovek, Džejms Din vonabi, koji je zarađivao kao model i neuporedivo je mirniji lik, totalno glumački neupadljiv i nesiguran, pa se samim tim njegov nedostatak talenta manje primeti. Nakon shvatanja da Los Anđeles nije baš prijateljski naklonjen prema njima, dolaze na zajedničku ideju – zašto da ne snimimo svoj film? Tomi nikada nije glumio pred kamerama, nije režirao, nema osnovnu predstavu o konceptu scenarija sa plotom i dijalogom i zbog činjenice da je producent se ponaša kao diktator, a stiče se utisak da nema ni osećaj za normalnu konverzaciju. Rekreacija behind the scenes filma The Room mi je sigurno najbolji deo čitave priče – pred sam kraj možete videte uporedne originalne i snimljene scene i ekipi stvarno svaka čast na trudu.
Nakon prvog trejlera sam očekivao komediju koja će, u suštini, ismevati Tomija Viza i njegovo delo, ali je Franko rešio da ne ide lakom stazom toilet humora, nego je svom filmu pružio solidnu dozu ljudskosti. Koliko god Tomi bio odbojan lik, naročito nakon ponašanja na setu, nemoguće je ne osetiti dozu saosećanja prema čoveku koji je želeo jedno, a konačni produkt je doveo do sasvim suprotnog rezultata. Shvatamo da iza ekscentričnosti postoji puno (neotesane) ljudskosti i da ovo nije samo film o snimanju filma, nego i priča o prijateljstvu, slavi, posvećenosti, ambiciji i praćenju svojih snova.
The Disaster Artist je sjajna ekranizacija kreativnog procesa u kome je nastao sada već čuveni The Room i iznenađujuće emotivno predstavljanje Tomija Viza, jedinstvene pojave u svetu filmskog biznisa. [yasr_multiset setid=0 show_average=’no’]