Just take a look at the last three most well-known Jews – Marx, Freud, and Einstein. What have they given us? Communism, infantile sexuality, and the atom bomb.
Pobeda na čuvenom festivalu nezavisnih filmova Sundance obično znači veliki korak napred u karijerama svih učesnika, a film obično pokupi jedan od popularnijih distributera. Ono što je, recimo, doživeo Fruitvale Station, nije doživeo ovaj film – dospeo je u neku vrstu distributivnog pakla, jer niko nije hteo da ga preuzme zbog teme kojom se bavi. Zbog toga, osim nekoliko nagrada, The Believer nije doživeo popularnost, što je šteta jer film svakako zaslužuje pažnju.
Denijel Balint (Ryan Gosling) je mlad i besan neo-nacista koji krije veliku tajnu, a to je činjenica da je jevrejin. Film otvara njegovo maltretiranje jevrejina u autobusu i ubrzo shvatamo da se njegovo delovanje ne svodi samo na nasilje. Odlazi na sastanak fašista koji vode Kurtis (Billy Zane) i Lina (Theresa Russell), oni prepoznaju njegovu volju, jaka uverenja, dinamičnost i inteligenciju, pa postaje njihova produžena ruka. Međutim, kako napreduje u hijerarhiji, tako njegovo jevrejsko nasleđe sve više počinje da izbija na videlo…
The Believer je izvrsna studija karaktera o bivšem jevrejskom učeniku, koji pokušava da shvati značenje judaizma u njegovom životu. Priča prati mladog čoveka koji je moralno zbunjen i kome se u glavi odvija veliki konflikt između uverenja i nasleđa koji ima. Osim toga, autor se bavi i nedostatkom tolerancije, ne samo u Denijevoj glavi, nego na svetu u celini. Ceo film se labavo bazira na priči Denijela Barousa, pripadnika radikalnih grupa, kome je reporter New York Times-a otkrio jevrejsko poreklo.
Upravo je autorovo bavljenje judaizmom i verskim ritualima dovelo do toga da centralna tema filma ne bude neo-nacizam ili kultura skinheda, nego unutrašnji konflikt mladog čoveka. On jeste vaspitan kao jevrejin, pa je samim tim i upućen u rituale i pravila ove vere, ali je od rane mladosti postavljao pitanja vezana za veru i samo značenje biti jevrej. Kroz balansiranje između dve jake ideologije, Denijel pokušava da otkrije svoj identitet. Između ostalog, to je još jedan razlog što autor akcentuje stanje pojedinca, pa nema nasilja kao što bi se možda očekivalo.
Iako The Believer uspešno izbegava eksploataciju teme i mnogo više insajderski se bavi temom judaizma, u filmu postoji nekoliko scena koje su dosta nerealne i one donekle smanjuju konačnu ocenu. Scenarista glavnu priču vodi odlično, iako ubacuje nepotrebno bizarne likove i ne razrađuje finale. Ono što je meni zasmetalo je nekoliko iritantnih sporednih priča koje bukvalno odlaze i dolaze bez plana i cilja. Mišljenja sam da je scenarista u potpunosti morao da se posveti glavnom protagonisti i njegovoj priči, a samim time bi i finale bilo bolje.
Rajan Gosling i njegov performans drže film na okupu. Negde na početku filma Denijel ima intervju sa novinarem vezano za njegove anti-semitske stavove i tokom razgovora slušamo njegov monolog o tome. Taj monolog iliti lekcija iz propagande nas bukvalno ostavlja bez reči, ne zbog onoga što je Denijel rekao, nego jer nas je skoro ubedio da je sve što govori tačno. Svi nabrojani razlozi za anti-semitizam deluju ispravno kada ih izgovori ovaj dinamičan i veoma uverljivi govornik. Nakon njega shvatamo da je lik Denijela iznenađujuće ljudski i mnogo bolji u odnosu na tipične protagoniste iz većine filmova sa ovom tematikom.
The Believer je inteligentan film, multidimenzionalna studija o slepoj veri, praćenju dogme i unutrašnjem sukobu jakih ideologija – ne baš vrhunski realizovan, ali svakako vredan pažnje, pre svega zbog pitanja kojima se bavi i odličnim Rajanom Goslingom u glavnoj ulozi.
moja konačna ocena: 8/10