Scenes from a Marriage (2021)

Scenes from a Marriage je dramska mini-serija koju potpisuje Hagai Levi u produkciji HBO. Reč je o rimejku istoimene švedske mini-serije Ingmara Bergmana, jednog od najuticajnijih filmaša svih vremena, koja je prikazana u aprilu 1973. godine, a kasnije je montirana u dugometražni film. Ova moderna adaptacija je predstavljena na festivalu u Veneciji, a premijerna epizoda je na televizijske kanale stigla 12. septembra.

Levijeva adaptacija prati sličnu strukturu kao i original, ali se umesto toga fokusira na dva potpuno različita lika i ispituje moderne odnose sa akcentom na uspešnost monogamije u dašanjem svetu. Džesika Čestejn i Oskar Ajzak tumače bračni par Miru i Džonatana koji na prvi pogled imaju sve. Mira radi na rukovodećoj poziciji u uspešnoj kompaniji, dok je Džonatan univerzitetski profesor koji provodi mnogo više vremena sa njihovom ćerkom Avom. Žive u lepom domu i imaju funkcionalan odnos, ali će određeni događaji narušiti njihov stabilan brak koji će početi da se raspada.

Bergmanov projekat se smatra za jedno od njegovih najboljih dela. Scenario je bazirao na sopstvenim iskustvima, među kojima se posebno ističe njegov odnos sa njegovom muzom i partnerkom Liv Ulman koja je glumila u mini-seriji. Šest epizoda je obuhvatalo period od deset godina, a osim međunarodnog uspeha kod publike i kritike koji je kulminirao Zlatnim Globusom, smatra se da je njegova mini-serija bitno uticala na rastući trend razvoda u Evropi u tom periodu. 2003. godine Bergman je snimio nastavak Saraband.

S obzirom da je original bio daleko ispred svog vremena i da je relevantan i pedeset godina kasnije, postavlja se opravdano pitanje da li je ovaj rimejk uopšte bio potreban. Shvatanje suštine naprednog buržoaskog braka je zamenjeno uticajem promene tradicionalnih rodnih normi na heteroseksulani monogamni brak, kao i ulogu preljube u oblikovanju bračnog odnosa. Dobijamo detaljan i slojevit prikaz izneverenih bračnih očekivanja koji ulaže dovoljno vremena u analizu svega onoga što čini brak i sve što gledamo je daleko od banalnog, što je za svaku pohvalu.

Kroz pet epizoda pratimo intimne priče naših protagonista iz njihovog zajedničkog života. Iako je njihov brak prepoznatljiv kao moderan, progresivan i idiličan, kroz suočavanja sa roditeljstvom, karijerama, očekivanjima i različitim potrebama, on počinje da puca po šavovima. Mira i Džonatan se suočavaju sa pitanjem kako moderni brak treba da izgleda jer je njihov odnos čvrsto ukorenjen u savremenosti koju su uspeli da uspostave, ali nisu uspeli da se otarase tradicionalnih obaveza. Serija se suočava sa tradicionalnim rodnim ulogama i očekivanjima, ali i sa likovima koji očajnički pokušavaju da prevaziđu nametnute ideale.

Iz epizode u epizodu koje se odvijaju na jednoj lokaciji serija napreduje kroz niz rodnih i društvenih pitanja i dovodi u fokus najbitnije probleme modernih odnosa. Rekao bih da je i provokativna jer uspešno mami voajersku prirodu gledaoca da nastavi sa gledanjem ove intimne predstave. Praktično se cela serija svodi na dijaloge i scenario je pun slučajeva u kojima možemo videti kako pogrešan izbor reči može ostaviti duboke posledice i biti štetan za vezu. Ono što gledamo poseduje bolni realizam i gotovo nepodnošljivi intenzitet.

Gotovo cela premisa serije zavisi od braka kao performansa jer u svakoj sceni gledalac mora da razume ko su ti ljudi kao pojedinci, ko su ti ljudi kao deo bračnog para i kakvi su kada su sami, odnosno kada nama ili svom supružniku ne predstavljaju neku drugu verziju sebe. Pored vrhunskih glumačkih izvedbi, razlog zašto ova mini-serija funkcioniše su sitni detalji u vidu pogleda ili malih gestova koji savršeno predstavljaju godine lične ili zajedničke istorije – kamera prosto prodire do same duše njihovog braka.

Oskar Ajzak i Džesika Čestejn su glumački itekako dorasli dobijenom zadatku, a u prilog im ide što su privlačni ljudi sa više nego dovoljno hemije da ozare i zaintrigiraju gledaoca, kao i da ostave utisak da ovi likovi imaju istoriju. Dok je Ajzak svom liku pružio dobitnu kombinaciju “slatkoće” savremenog tate i tinjanja brojnih emocija, Mira je nezavisna i ambiciozna žena koja daje prednost profesiji u odnosu na društvena očekivanja, a samim tim je prinuđena da se bori sa ulogom majčinstva u kojoj se ne snalazi baš najbolje.

U svakom braku i u svakom odnosu postoje dve strane medalje, pa je moj problem sa ovom ekranizacijom što su gotovo svi problemi koje pratimo u seriji produkt Mirinih relativno ishitrenih odluka, dok je Džonatan predstavljen kao lik sa kime publika očigledno treba da se saoseća jer se ponaša savršeno razumno i mirno, gotovo kao svetac. Rezultat toga je da je serija ostala bez složenosti, humanosti i emocionalnog intenziteta po kojima je izvorni materijal bio bogat jer je dinamika postala jednostrana. Međutim, to ne znači da ovaj rimejk ne zaslužuje svoje postojanje, naročito zbog toga što dobar deo gledalaca nije gledao originalno delo.

Scenes from a Marriage je savremeni pogled na čuvenu mini-seriju Ingmara Bergmana koja unosi svežu i modernu perspektivu u njeno istraživanje ljubavi, ogorčenosti, odanosti i očekivanja – sofisticirana televizijska drama sa impresivnim izvedbama Džesika Čestejn i Oskara Ajzaka.

moja konačna ocena: 8/10

https://www.youtube.com/watch?v=mRuVWHnQlV8