Promising Young Woman je debitantski autorski rad mlade dame po imenu Emerald Fenel koja je do ovog filma radila kao glumica i producent. Reč je o filmu koji je debitovao na festivalu Sundance u januaru prošle godine, dok je distribucija krenula na katolički Božič posredstvom kompanije Focus Features. Bilo je filmova koji kao temu imaju ženu u naletu osvete ili filmova koji prikazuju modernu hookup kulturu, ali je ovaj privukao dosta pažnje u filmski oslabljenoj 2020. godini, pre svega jer je odlična kombinacija žanrova, kao i zbog odličnog nastupa Keri Maligan.
Maligan tumači Kesi koju na početku filma vidimo kao misterioznu devojku koja se, iz nama nepoznatog razloga, pravi pijana kako bi u klubu privukla pažnju muškarca. Ono što sledi je neizbežan trenutak da neki momak ponudi pomoć, a zatim odvede u stan u pokušaju da je iskoristi. Tada odjednom trezna Kesi zaprepašćenom momku nudi otrežnjujuću lekciju koja se završava njenim beležkama u svesci. Kako film odmiče saznajemo razloge ove njene rutine…
Gotovo da nema filma koji nema bar nekog epizodnog lika koji je sklon da svoja gruba zapažanja i hipotetičke scenarije vezano za žene iznese glasno. U uvodnoj sceni vidimo dve vrste momaka – ove iz prethodne rečenice koji pojavom Kesi dobijaju metu za svoje razgovore i pristojnog lika koga pijana devojka ne zanima. Iako deluje simpatično i pažljivo, njegovim predlaganjem da ona dođe u njegov stan on postaje muškarac koji je zloupotrebljava jer ona nije rekla da hoće da krene sa njim, ali nije ni odbila, što je njemu sasvim dovoljno.
Moram priznati da je i mene kao pripadnika muške populacije uvodna scena zamislila. Ta scena postavlja naizgled prosto pitanje – da li su gori muškarci koji otvoreno odbacuju žene kao bilo šta drugo osim seksualnih predmeta i koji svoje ponašanje artikulišu na taj način ili oni fini likovi koji fasadom dobričine kriju svoje prave namere. Film poseduje jaku feminističku podlogu koja se sve više intenzivira kako priča odmiče – u ovom filmu se ispostavlja da su problem gotovo uvek muškarci i to najčešće sa razlogom. Naravno, nisu svi momci isti, ali u kontektstu ovog filma postoje samo dve opcije.
Devojkama i ženama koje gledaju ovaj film su verovatno itekako poznate ove stvari, ili iz ličnog iskustva ili kroz priče poznatih i nepoznatih ljudi. Kesi je otelotvoljenje svih maštarija u kojima samosvesna žena preuzima stvari u svoje ruke i kreće u osvetu. Ta osveta nije kao ona u I Spit on Your Grave (1978) ili modernim rimejkovima tog filma jer sve ono što gledamo poseduje doze crnog humora, vizuelno šarenilo i tonove pop kulture čiji se tekstovi savršeno uklapaju sa onim što gledamo. Iako poseduje teme kao što su silovanje i nepravda, film je u malom broju scena, suprotno mojim očekivanjima, otvoreno mračan.
Lik Kesi je odlično definisan bolom i besom pravednika, a razlog toga je što društvo u globalu ima naviku da izneveri žene. Međutim, Maligan to nije jedina uloga – ona je i divna i vatrena i ranjiva. Tumači i pijanu Kesi u barovima i devojku koja stavlja masku svakodnevne rutine i propalu studentkinju koju naizgled ne dotiče što radi u kafiću iako je imala akademski potencijal. Sve likove koje upoznajemo imaju direktan ili indirektan uticaj na razlog njene osvete, a završnu trećinu filma tumačim kao subverzivnu promenu perspektive koja potvrđuje autorkinu teme i poruke njenog scenarija.
Promising Young Woman je provokativna mešavina žanrova i mračno komična priča o osveti koja poseduje izvrsnu kombinaciju satire, ljudske drame i nepredvidivosti, kao i beskrajno simpatičnu Keri Maligan u ulozi karijere.
moja konačna ocena: 8/10