Old Henry (2021)

Iako žanr vesterna već duže vreme ne predstavlja sjajnu zvezdu na filmskom nebu, bezakonje Divljeg zapada i dalje pokreće romantizovane priče o borbi heroja i kriminalaca, odnosno dobra i zla. Old Henry je „mali“ vestern koji potpisuje Potsi Ponsiroli i koji je imao svetsku premijeru na festivalu u Veneciji u septembru. Producentska kuća Shout Studios koja stoji iza ovog filma je najavila još dva vesterna u njenoj produkciji.

Radnja filma prati Henrija (Tim Blejk Nelson), farmera koji živi na izdvojenom imanju u Oklahomi sa svojim sinom tinejdžerom Vajatom. Svakodnevnicu im prekida prizor osedlanog konja bez jahača i Henri prateći tragove otkriva ranjenog čoveka sa pištoljem i punom torbicom novca. Nakon predomišljanja uzima novac i dovodi neznanca kući kako bi ga oporavio, a pred imanjem mu se pojavljuju trojica jahača na čelu sa Kečamom (Stiven Dorf) koji se predstavljaju kao ruka zakona. Henri mora da odluči kome će verovati i braneći svoje imanje pred svojim sinom dovodi u pitanje svoj pravi identitet.

Scenario je smešten u 1909. godinu kada je period divljeg zapada bio pri kraju, kada više nije bilo prostora za istraživanje ili osvajanje, a granice SAD su manje-više bile iscrtane. Samim tim su tradicionalni kauboji i farmeri sa jedne strane, a kriminalci i ljudi laki na obaraču sa druge postali prinuđeni da žive pod novonastalim okolnostima koje mnogo strožije kontroliše zakon. U ovom filmu ljudi i dalje žive po starim pravilima, zakon nije dopreo do ovih nepristupačnih predela i ljudima preostaje da sami brane svoju imovinu i svoje živote.

Kako saznajemo, Henri se u prošlosti često selio i imao je puno različitih poslova, a tek nedavno se posvetio jednostavnom životu seljaka. On nije čovek od reči, ali tu je dosta detalja koji ga definišu, pre svega odanost tradicionalnim vrednostima i staromodnim načinima vođenja farme. Na zidu mu visi sačmarica, dok u skrivenom delu ormana ima sanduk sa oružjem i novinskim isečcima i jasno je da je imao iskustva sa nasiljem i nevoljama. Scenario nam daje osnove ovog lika, a najveći deo posla vezano za njegovo predstavljanje obavlja odličan karakterni glumac Tim Blejk Nelson, koji Henriju daje izgled lika opterećenog svojom prošlošču.

U ovom okruženju karakterističnom za vestern osnovu priče čini odnos oca i sina. Henri ne želi da njegov sin tokom odrastanja počini iste greške kao on u prošlosti, pa se trudi da ga skloni i zaštiti. Vajat je nestrpljiv i dosadan zbog toga što je jedini dečak u široj okolini koji nije pucao iz pištolja i što mu se generalno ne dopada život „Bogu iza nogu“. Henri u novonastalim okolnostima pokušava da utvrdi ko laže i ko želi da mu izazove probleme, ali pre svega kako najbolje i od čega sve treba da zaštiti svog sina.

U ovoj jednostavnoj priči ima dosta napetosti i misterije koje polako napreduju. Henri sada u svojoj kući ima gomilu novca i ranjenog čoveka koga Kečam i njegovi ljudi žele mrtvog. Oni su ili legitimni predstavnici zakona ili kriminalci prerušeni u šerife, a to se isto odnosi i na ranjenika koji ima svoju verziju događaja. Autor u svom scenariju priču razvija lagano, ali sa postojanim osećajem pretnje, sve dok se ne izgradi u očekivanu, odlično realizovanu i uzbudljivu razmenu vatrenim oružjem.

Old Henry je mikro-vestern sa solidnom dozom napetosti, jednostavnom pričom o tajnama i iskupljenju, kao i starim dobrim dinamičnim puškaranjem.

moja konačna ocena: 8/10