Criminal lawyers see bad people at their best, divorce lawyers see good people at their worst.
Spominjao sam ranije Nou Bombaka (Noah Baumbach), nezavisnog autora koji u svojim filmovima, kombinacijama drame i komedije, akcenat stavlja na dijaloge, likove i njihovu razradu. Bavi se šarenom lepezom karaktera koji su na neki način autsajderi, ne snalaze se u nekom životnom segmentu, slomljeni su i nesigurni da pronađu svoje mesto pod suncem. Njegov novi film Marriage Story je premijerno predstvaljen na festivalu u Veneciji i nakon ograničenog bioskopskog prikazivanja je stigao na servere Netflix-a.
Glavni junaci filma su Čarli (Adam Driver) i Nikol (Scarlett Johansson). Čarli je reditelj koji vodi sopstveno pozorište u Njujorku, sa kojim ostvaruje sve viže uspeha. Nikol je njegova supruga glumica sa potencijalom da bude na holivudskoj A listi, koja se preselila u Njujork zbog Čarlija. Sada glumi u predstavama svog muža, imaju zajedničkog sina i saznajemo da se njihov brak desio veoma brzo – to možemo shvatiti kao znak upozorenja da možda i nisu bili jedno za drugo.
Uvodni minuti, u kojima supružnici opisuju šta vole jedno kod drugog, nam stvaraju očekivanja totalno drugačija od onoga što sledi u priči. Ove opisi ne čuju oni kojima su namenjeni i ispostaviće se da je činjenica što ne čuju jedno drugo najveći problem njihovog odnosa. Nakon uvoda, shvatamo da se brak iz naslova raspao već na samom početku filma. Opisi, kao i njihova zajednička istorija, u ovom momentu i nisu toliko važni.
Marriage Story nije film o tome kako se brak raspada, već o tome kako se odnos dvoje ljudi, koji su nekada imali snažnu povezanost, praktično uništio u procesu razvoda. To je samo po sebi veoma tužno, a još tužnije je što ništa ne može spasiti njihov brak. Međutim, kako njihov razvod hvata sve veći zamah, opravdano ćemo postaviti pitanje da li će njih više ikada u životu želeti da vide jedno drugo, iako imaju zajedničko dete. Autor veoma pronicljivo ne nameće krivicu ni Čarliju ni Nikol, iako je jasno da je jedan postupak verovatno pokrenuo lavinu razdvajanja. Polako nam otkriva razloge zbog kojih se brak raspao, a u tom procesu i naši protagonisti otkrivaju sve ono što im smeta kod druge strane, iako ranije na to verovatno nisu obraćali pažnju.
Njih dvoje su inteligentni i sposobni, ali imaju problem sa komunikacijom, naročito kada se to odnosi na osećanja i potrebama vezanim za karijeru. Činjenica da su tvrdoglavi im takođe ne ide u prilog. Njihove mane su naglašene procesom razvoda, a zajedno sa njim dolazi do ogorčenosti, gotovo otvorenog neprijateljstva, nesigurnosti, udara na finansije i ostalo. Čarli i Nikol su očigledno pristojni ljudi, ali ih je pravni sukob totalno razbio. Autor ne oplakuje njihov brak, već nam pokazuje koliko je boli potrebno da podnesu kako bi njihov razvod postao zvaničan. Tužno je što se većina te boli mogla izbeći.
Kako proces odmiče, njihova situacija eskalira, a scenario ih vodi ka novoj potresnoj ili neugodnoj interakciji, ka novoj zakonskoj raspravi ili komplikaciji. Njihov odnos postaje jedan bolni trenutak za drugim, bez ikakve naznake da će ikada prestati. Nema pobede ni za jednu stranu, jer se svaki pojedinačni potez može drugačije tumačiti ili mu se uputiti kontra-argument. Bombekova priča je intimna, neugodna, bolna i iskrena, ali poseduje i doze humora, a minimalistički stil ostavlja utisak da se događaji dešavaju u realnom vremenu.
Glumački duo je na vrhuncu svog zadatka. Adam Drajver je fantastičan kao kombinacija tvrdoglavog muškarca, koga zanimaju samo stvari koje se odnose na njega ili na njegovo pozorište, i naivnog optimiste, koji očekuje da će se stvari sami rešiti i da će se sve vratiti u normalu. Nasuprot njemu je Skarlet Johanson, koja me je prilično iznenadila, kao žena kojoj je dosta da joj neko drugi diktira kako će živeti. Oni su srčani u gotovo svakoj sceni i veoma su ubedljivi u predstavljanju para između kog je jaz sve veći, ali koji se zbog svog deteta ne sme skroz udaljiti.
Marriage Story je pravi trijumf od filma, uverljiva i snažna drama, kombinacija zadovoljstva i boli koja vam predstavlja aspekte razvoda koji ne deluju toliko važno, ali najviše povrede – navijaćete za Čarlija i Nikol da pronađu sreću, uprkos boli koju su naneli jedno drugome.
moja konačna ocena: 10/10