Reasonable doubt is for the innocent.
Netflix je globalni servis za gledanje filmova i serija koji je u sopstvenoj produkciji za kratko vreme proizveo veći broj odličnog video materijala. Počevši od filmova (Beasts of No Nation), pa sve do različitih žanrova serija (Narcos, Jessica Jones, Daredevil, Master of None, House of Cards), ova producentska kuća je stvorila ime koje garantuje kvalitet, bez obzira na tematiku ili žanr. Njihov potpis na ovu dokumentarnu seriju je bio glavni razlog što sam joj posvetio pažnju, iako mi tematika kriminalnog-istraživačkog novinarstva nije previše bliska ili draga.
Poznato je da je praksa u SAD (do pojave DNK analize) bila da se za veća kriminalna dela, naročito u ruralnim mestima širom države, obično optuže ljudi koji u bližoj okolini imaju najdeblji dosije u policiji. Uticaj tako malih sredina na istragu, medije, rad policije i sudstva je često veoma veliki, toliko da na vikipediji imate čitav spisak ljudi koji su dobili velike zatvorske kazne, a zatim oslobođeni nakon DNK analiza. Jedan od popularnijih takvih slučajeva je slučaj Stivena Ejverija (Steven Avery), koji je nevino osuđen za seksualni napad i koji je proveo preko osamnaest godina u zatvorima širom države Viskonsin.
Šta je ono što je izdvojilo slučaj Stivena Ejverija od ostalih sličnih, toliko da je tandem Laura Rikardi-Moira Demos počeo snimanje dokumentarca o njemu još 2005. godine? Njegov slučaj je specifičan po tome što je dokazano da je namerno loš rad policije i sudstva njega stavio iza rešetaka, zatim je pokrenuo građansku parnicu za nadoknadu štete i tokom tog suđenja Stiven Ejveri opet dospeva u zatvor, ovoga puta zbog optužbe za ubistvo. Ovoga puta postoje čvrsti dokazi za njegovu krivicu, samo što je veliki broj građana uvereno da su svi ti dokazi – podmetnuti.
Snimljen u periodu od deset godina, Making a Murderer je zaista neverovatan dokumentarni rad o životu Stivena Ejverija, čija sudbina je inspirisala ovaj projekat. Osim njegove životne priče, ovaj dokumentarac prikazuje sve nedaće sa kojima se susreće njegova porodica, odbranu koju iznose njegovi advokati, nemontirane video i audio snimke iz policije ili zatvora i još dosta toga. Tokom ovog slučaja autorski tandem istražuje korupciju u svim vidovima lokalne zakonodavne vlasti, pokazujući da često stvari nisu kao što izgledaju i da je reputacija često bitnija od istine.
Tokom deset sati trajanja ove mini-serije dobićete intimni portret Stivena Ejverija, njegove najbliže porodice, advokata i videćete priče ljudi koji argumentovano objašnjavaju šta je sve u slučaju države protiv njega neregularno i diskutabilno. Autorski duo se nijednom nije pojavio ispred kamera, ali je pažljivo uhvatio svaki bitan događaj, svaku ispovest Stivenove porodice i kombinacijom autorskih snimaka, nemonitranih policijskih videa i isečaka sa televizije stvorio sveobuhvatnu sliku o svemu onome što je vezano za ovog čoveka.
Priča kojom se bavi ovaj projekat je zaista neverovatna, toliko da se čovek često zapita šta je ovde istinito, a šta izmišljeno. Ona se razvija hronološkim tokom, na taj način da se i najveći skeptici, koji su u potpunosti uverenu u krivičnu odgovornost Stivena Ejverija, povremeno počešu iza uva. Tokom gledanja ćete videti brojne teorije koje govore o nevinosti ovog čoveka i zaista je nemoguće da vas sve to bar malo ne pokrene, ne stvori osećaj šoka, besa ili saosećanja.
Making a Murderer je zaista reprezentativan primer kako dokumentarna serija koji se bavi i istraživačkim radom vezanim za kriminal i ljudskim sudbinama treba da izgleda. Meni je donekle zasmetalo držanje jedne strane, jer je primetno da sve ide u pravcu ubeđivanja nevinosti Stivena Ejverija, iako autorski tandem ni u jednom momentu to ne sugeriše otvoreno. Sa druge strane, čovek se često ne može poistovetiti sa tako nesvakidašnjim pričama, pa mi je razumljivo ako deset sati video materijala nekima bude previše dosadno za gledanje.
Kao zaključak preporučujem ovu dokumentarnu seriju svima koje zanimaju teške životne priče i istraživanje korupcije. Izvrsno realizovano i vredno gledanja, iako je iscrpljujuće zbog tematike, dužine materijala i subjektivno nepotrebnih scena.[yasr_multiset setid=0 show_average=’no’]