We are hospital, we need cocaine to exist.
Producentska kuća Cinemax je prošle godine izbacila odličnu seriju Quarry, izuzetno stilizovanu istorijsku dramu koja je stekla veliku popularnost. Međutim, pre nje su izbacili još jednu žanrovski sličnu seriju, koja nije dobila gledanost koju svakako zaslužuje. Mislim na odličnu seriju The Knick, nastalu pre tri godine, koja nas, pod režiserskom palicom Stivena Soderberga, sa zapanjujućom ubedljivošću smešta u njujoršku bolnicu sa početka prošlog veka.
The Knick je insajderski prikaz profesionalnog i privatnog života ljudi zaposlenih u njujorškoj bolnici (Harlem) sa početka prošlog veka. Svakodnevno se susreću sa problemima vezanim za finansiranje, rasnim tenzijama, aferama, sveprisutnom nepoverljivošću za nove i efektne metode lečenja i sl. Osim toga tu su i lični konflikti i egoizam, a kombinacija svega toga dovodi do velikog pritiska na njihovu ličnost, što neizbežno povlači posledice. U centar tih zbivanja je smešten Džon Taker (nikad bolji Clive Owen), cenjeni hirurg koga muče lični demoni.
Režiju potpisuje Stiven Soderberg, što je samo po sebi etalon za kvalitet. U saradnji sa producentskim timom rešio je da nam predstavi ogoljeni prikaz začetaka hirurgije i moderne medicine uopšte, bez šminkanja, ulepšavanja, političke korektnosti i brige šta će reći cenzura. Ono što ćete videti u ovoj seriji verovatno nećete videti ni u jednoj drugoj slične tematike – akcije medicinskog osoblja su skoro odvratno realne. Pored događaja u bolnici, akcenat je stavljen na rasne, klasne i polne diskriminacije koje su vladale u tom vremenu i sveopštu tenziju unutar Njujorka.
Predstavljanje začetaka moderne medicine je svakako zanimljivo, pre svega jer je retko kome palo na pamet da razmišlja o tome kako su hirurzi obavljali svoj posao u tom vremenu. Danas sasvim normalne stvari kao što su anestezija ili transfuzija krvi su tada bile ne baš bezbedne procedure, jer se npr. nije znalo za krvne grupe. Takođe, medicinska oprema je bila na mnogo primitivnijem nivou, nije bilo silnih elektronskih aparata za praćenje stanja i sitne greške su često vodile do smrtnih ishoda. Kokain i opijum su se koristili kao legalni lekovi, a njihova zloupotreba je bila prilično česta.
Džon Taker jeste glavni junak i izvrsno je karakterizovan, ali mu društvo pravi plejada šarenih likova koji su svako na svoj način disfunkcionalni, a samim tim i zanimljivi. Drugačije se nose sa profesionalnim i ličnim izazovima, motivi često znaju biti ispravni, ali je moral teško održati u takvim uslovima. Tu pre svega mislim na lik doktora Edvardsa (izvrsni André Holland), koji poseduje briljantnu veštinu i znanje, ali ima rasne probleme jer je crnac. Pojedini pacijenti si spremni da trpe bolove, a da ne dozvole pomoć doktora Edvardsa, što svakako ne utiče pozitivno na njegov moral.
Soderberg nam pruža artistički šmek sa prljavom atmosferom i ne ustručava se da nam demonstrira svoje režiserske veštine. Obožavam duge scene bez reza koje prosto uvuku gledaoca u ono što gleda, glumci imaju priliku da improvizuju po potrebi i rezultat vezan za uverljivost nikako ne može da izostane. U prilog tome idu i efekti koji su se koristili za potrebe hirurških intervencija, a nakon pojedinih ćete sigurno dobiti potrebu da se istuširate. Saundtrek predstavlja uglavnom modernizovane verzije oldskul klasika i sjajno se uklapa uz ono što gledamo.
Ako bih morao da izdvojim neku manu, to bi eventualno bio spor tempo radnje koji meni ne smeta, ali mi je razumljivo zašto je nekima odbojan. Sporiji tempo dodatno ističe kvalitet serije i trud koji je uložen u scenografiju i detalje. Sirovi stil koji poseduje je sigurno bitno uticao da serija ne bude nagrađivana kao što zaslužuje, mada se i pored toga promuvala neka bitna nominacija ili nagrada. Nažalost, serija je posle dve sezone ukinuta kako bi se Cinemax posvetio drugim (isplativijim) projektima.
The Knick je izvrsna drama koja se bavi začecima moderne medicine i ljudima koji su, posredno ili neposredno, učestvovali u njoj. Soderberg nam pruža savršenu kombinaciju sirovo ogoljenih dešavanja iz bolnice i socijalne studije, sa neponovljivim Klajvom Ovenom u glavnoj ulozi.[yasr_multiset setid=0 show_average=’no’]