Dream Scenario (2023)

Dream Scenario je kombinacija fantazije i crne komedije koju je napisao i režirao Kristofer Borgli, a među producentima su potpisani Ari Aster i Lars Knudsen. U filmu Nikolas Kejdž tumači Pola Metjuza, blagog i pomalo čudnog profesora biologije koji ničim izazvano počinje da se pojavljuje u snovima ljudi širom sveta. Premijerno je prikazan na Međunarodnom filmskom festivalu u Torontu devetog septembra prošle godine, a u širu bioskopsku distribuciju je pušten desetog novembra posredstvom kompanije A24.

Ovaj film govori o neočekivanoj i ne nužno neželjenoj slavi koja dolazi do čoveka koji je uopšte nije očekivao. U ovom slučaju je to profesor evolucione biologije na malom koledžu koji očajnički želi više od svog života, ali je previše nesiguran da bi zaista bilo šta uradio povodom toga. Pola Metjuza prvi put srećemo ne u fizičkom obliku, već u snu jedne od njegovih ćerki i to nije poslednji put da bude u nekom tuđem snu – to je premisa ovog čudno komičnog i pomalo jezivog filma dok Pol postaje prisutan u snovima ljudi širom sveta iz razloga koje niko ne može da objasni.

Naš protagonista ne shvata taj fenomen sa sigurnošću i, što je još gore, nema pojma kako i da li da iskoristi svoju novonastalu međunarodnu slavu ili da se samo pritaji kako bi izbegao svetla reflektora. Previše je tvrdoglav da ostvari prvu opciju i previše sujetan da bi čak i razmotrio drugu. To čini Borglijev scenario više studijom specifičnog tipa ličnosti nego pričom koja se zasniva na čudnom zapletu. Ako to znači da je ceo film pomalo zbrkan i da rasplet dolazi kao neizvesna konfuzija, to je zapravo pravi put za ovu priču o čoveku koji ne zna šta želi i nastavlja da pronalazi načine da mu se cela situacija pogoršava.

Ovo je definitivno priča o opasnostima i zamkama iznenadne slave u modernom svetu gde bi svako mogao da bude poznat na kratko ili uz malo truda ili sasvim slučajno. Međutim, rekao bih da se više radi o vrsti osobe kojoj je ova mogućnost previše privlačna da bi je propustila – čak i ako ta osoba nema ništa veliko, vredno ili interesantno da ponudi drugima.

Zahvaljujući njegovoj uglavnom ćelavoj glavi, neurednoj bradi i slojevima odeće koji podjednako služe da greju i da skrivaju veličinu stomaka, Kejdžov nastup je savršeno oličenje te vrste čoveka. Svako je mogao da vidi ovog muškarca na ulici i da ga skoro odmah zaboravi i naš protagonista je uglavnom tako živeo svoj život. Nekako je uspeo da se oženi privlačnom i ljubaznom ženom Dženet i da dobije dve ćerke, ali je uvodni san neka vrsta potvrde da je više stalni deo kuće nego aktivni učesnik. Na kraju krajeva, Pol iz devojčicinog sna samo stoji, grabulja lišće pored bazena, dok stvari i osoba padaju sa neba – iako je to podsvesno, Pol iz stvarnog života je prilično uvređen ćerkinom percepcijom njega.

Prva šala ovog zapleta, pošto svi polako shvataju da je Polovo pojavljivanje u snovima bezbrojnih ljudi postalo nešto poput psihičke epidemije, jeste da su sva njegova pojavljivanja u tim usnulim umovima potpuno pasivna. Na primer, nekoga u šumi lovi jezivi lik, ali Pola više zanimaju neke gljive nego što ima potrebu da pomogne nesrećniku. Šta ovo govori o tome kako ga ljudi doživljavaju, a šta ta percepcija govori o njemu kao osobi?

Ono što saznajemo o Polu, što je drugi i suptilniji deo Kejdžovog nastupa, je prilično jasan slučaj narcisoidnosti. On, naravno, ne deluje kao takav tip, ali kako drugačije mogu da se protumače njegove reakcije i ponašanje oko ove čudne, konstantne pojave? Smeta mu što je koleginica uradila istraživanje i objavila knjigu što je on oduvek nameravao da uradi, ali nije mogao da nađe vremena ili da se potrudi da to završi. Ljubomoran je na to što je njegova žena prijateljski nastrojena sa svojim kolegom, iako on za to vreme rekreira seksualni san jedne mlađe žene u njenom stanu.

Drugi deo stiže nakon što marketinška agencija pokuša da mu ponudi neke reklamne mogućnosti, ali je Pol previše zaokupljen da bi shvatio da nikome u toj prostoriji nije stalo do njegovih neostvarenih snova – samo im je stalo da se tako dosadan čovek nastavlja pojavljivati u snovima drugih ljudi. Scena koju sam spomenuo u prethodnom pasusu je pametna prekretnica jer Pol u snovima ove mlađe žene preuzima inicijativu i kontrolu, ali pravi Pol ostaje stidljiv i prerano završava tu fantaziju.

Mračniji preokret priče nakon ovog susreta donosi neke široke ideje o modernoj kulturi, posebno očekivanjima i moralnim standardima koje ljudi drže u odnosu na poznate ličnosti. Pomalo se čini da autor baš i ne zna šta želi da kaže o takvim stvarima, osim da postoje i da se mogu preuveličati. Fascinantniji element je ono što ovaj razvoj događaja govori o potencijalu da se sujeta transformiše u uverenje da posedujemo pravo na nešto i da nedostatak samosvesti ostavlja mogućnost da postanemo najgora verzija sebe

Ovaj film ima dosta mašte jer se ova pametna premisa odigrava na neke neočekivane načine, ali je pravo srce priče precizno seciranje njenog glavnog lika, čoveka koji kaže da ne želi da bude slavan, iako čini sve da dokaže suprotno, i otkriva koliko nezaslužena slava može biti patetična. Ukoliko volite ekscentrične i inovativne filmove ovo je pravi izbor za vas, a meni se dopao jer kombinuje apsurdističku komediju, nadrealni horor, društvene komentare i bend Talking Heads.

Dream Scenario je zanimljiva kombinacija fantazije i crne komedije koja predstavlja pravovremenu satiričnu disekciju cancel kulture i kulta slavnih sa urnebesnim Nikolasom Kejdžom u glavnoj ulozi.

moja konačna ocena: 8/10