What’s the matter with you? You used to have the world by the balls. Now I don’t think you got any.
Sidni Lumet (Sidney Lumet) je majstor kriminalističkih drama koji je zenit svoje karijere imao tokom sedamdesetih godina prošlog veka, kada je snimio filmove kao što su Serpico, Network i Dog Day Afternoon. Ovo je njegov poslednji film koji je snimio u 83. godini i ostao je veran žanru koji ga je proslavio, dodajući mu dozu trilera i porodične drame, a scenario za ovaj film je napisala Keli Masterson.
Glavni protagonisti filma su Endi (Philip Seymour Hoffman) i Henk (Ethan Hawke), disfunkcionalna braća koja se suočavaju svaki sa svojim problemima. Endi želi svež start sa svojom suprugom Đinom, dok je Henk u dugovima, kasni sa plaćanjem alimentacije i predstavlja tipičnog luzera. Njihovi roditelji su vlasnici zlatare, a Endi dolazi na ideju da je opljačkaju – znaju dnevnu rutinu trgovine, radnicu i šifru sefa, pa bi poduhvat morao da prođe bez većih problema. Sticajem okolnosti pljačka dobija neočekivani obrt koji će promeniti živote svih učesnika.
Sinopsis opisuje klasičnu kriminalističku priču koja, tokom trajanja filma, sve više daje prostor porodičnoj drami koja se detaljno bavi odnosima unutar svih učesnika, pre svega između Endija, Henka i njihovog oca Čarlsa Hensona (Albert Finney). Ti porodični odnosi se lako mogu videti i u svakodnevnom životu, a film eksplicitno prikazuje kako se potisnuta sujeta i ljubomora, kao i neka vrsta bratskog takmičenja može ispoljiti i u kasnijem životnom dobu. Osim toga, Endi ima i bračnu krizu koja je povezana sa problemima na poslu, dok je Henk rastrzan zbog hronične besparice.
Before the Devil Knows You’re Dead je snimljen u stilu karakterističnom za gospodina Lumeta, sa dosta tenzije, dozom misterije i dozom melodrame, ali i sa detaljima koji nisu često viđeni u njegovim radovima (scene seksa, nasilja, drogiranja), kao i igranjem sa tehničkim detaljima (zamrzavanje slike). Poznato je da je on majstor pravljenja tenzije na malom prostoru, sposoban je da sitnim detaljima brzo razvije karakter i da nam iz svega nekoliko kadrova stvori sliku o likovima koje vidimo, a sve to je odlično primenio i u ovom filmu.
Radnja je predstavljena na netipičan način, pa se tako vreme u filmu, koje se odvija pre, tokom i posle pljačke, ne prikazuje hronološki, nego izmešano i to iz perspektive svakog od učesnika. Na taj način pojedine scene vidimo iz više uglova i doživljavamo ih drugačije. Iako nije predstavljena tipično hronološki, radnja nije teška za praćenje.
Razumljivo mi je zašto ovaj film nema bolje ocene iz više razloga. Pre svega su tu eksplicitne scene Endijeve narkomanske zavisnosti, kao i činjenica da nijedan lik nije junak u klasičnom smislu – koliko god radnja bila zanimljiva, teško je povezati se sa jednim od likova. Što se tiče radnje ona je donekle razvučena, a njen izmešani hronološki prikaz nije u potpunosti najsrećnije rešenje. Sve ovo pobrojano mi nije smetalo da uživam u filmu.
Filip Sejmur Hofman je izvrstan kao Henk, biznismen koji je rastrzan između posla, problematičnog braka i brojnih frustracija. Na prvi pogled nasmejan, doteran i samouveren, Henk je pun slabosti. Kao manipulator nasuprot sebe ima Endija kog odlično glumi Itan Houk – Endi je luzer, nesigurni, emotivni i povodljivi čovek koji se očigledno kroz život provlačio duže nego što bi trebalo. Endi mnogo više liči na narkomana nego Henk, što je još jedan dokaz da odelo ne čini čoveka. Očigledno je da nije očvrsnuo na vreme i da je očajan, a Henk u tome vidi sjajnu šansu za rešavanje sopstvenih problema.
Before the Devil Knows You’re Dead je odlična kriminalistička drama starog majstora žanra, koja neprimetno u drugom delu filma ostavlja prostor porodičnoj drami. Film koji nije feel good i koji nema klasičnog good guy-a, ali ima izvrsno napisani scenario, sjajne glumce i režisera koji će ostati upamćen u istoriji sedme umetnosti.[yasr_multiset setid=0 show_average=’no’]