Dark – sezona 3

Pre tri godine nam je stigla prva sezona nemačke serije Dark, koja je bila prva originalna serija na nemačkom jeziku na platformi za strimovanje Netflix. Na brzinu je osvojila ceo svet, ljudi nisu prestajali da pričaju o ambicioznom i složenom narativu, o atmosferi, kvalitetnoj glumi, kastingu i vrhunskoj realizaciji. Na internetu su se redovno pojavljivale šale kako je za praćenje ove serije bilo potrebno spremiti notes, digitron i popiti nešto protiv glavobolje, ali jednostavno niste mogli ni pomisliti da prestanete sa praćenjem.

Pre nekoliko meseci je stigla najava za poslednju, treću sezonu u kojoj će se zaokružiti sve priče. Sve je počelo nestankom dečaka u gradiću Vinden, a taj nestanak je pokrenuo niz događaja u kome su se upetljale četiri porodice – Kanvald, Nilsen, Tideman i Dopler. Serija je iz epizode u epizodu postajala sve kompleksnija, a sve je kulminiralo finalnom scenom u drugoj sezoni kada smo od Marte čuli da postoji još dimenzija. Teško je opisati ovaj višežanrovski koktel čak i kada znate o čemu se radi, a kamoli ako nekome želite da sugerišete da je pogleda.

Da biste potpuno doživeli Dark treba da znate što manje o njoj ili po mogućnosti ništa. Otkrivanje bilo kakvih pojedinosti uništiće magičnu atmosferu i onaj lep osećaj kada napokon shvatite poentu koju ste dosta dugo pokušavali da razumete. Okruženje, atmosfera, muzika će vas uvući u gledanje iz kog se ne možete iščupati, a oni koji su je već pogledali znaju o čemu pričam. Prva i druga sezona jesu bile konfuzne, ali ih treća u tome nije nadmašila, suprotno mojim očekivanjima. Rešio sam da u par pasusa iznesem svoje viđenje onoga što sam pogledao, tako da dalje nemojte čitati ukoliko niste pogledali treću sezonu.

Pre treće sezone smo imali dve opcije – ili da ponovo pogledamo prve dve ili da pogledamo neke od brojnih sažetih pregleda na jutjubu. U oba slučaja nas je čekalo češkanje iza uva, što je neminovno kada se radnja prostire od 1921. do 2053. godine, kada slušamo o butstrap paradoksima i predestinejšn paradoksima, kada imamo puno likova kroz više vremenskih linija, a svi liče, slično se zovu, pričaju nemački i ispostavlja se da su u komplikovanim porodičnim odnosima.

Treća sezona nam donosi još jedan narativ – reč je o svetu koji je paralelan sa onim koji smo pratili prve dve sezone. U oba slučaja pratimo porodice koje se muče svaka sa svojim problemima, a manipulisanje vremenskom linijom vide kao pokušaj da isprave stvari koje su im nanele bol i da napokon pronađu svoju sreću. Najbitnija razlika je da u paralelnom svetu nema Jonasa, ali ćemo shvatiti da on nije toliko bitan za sve ono što gledamo kao što smo mislili. Takođe, vraćamo se i u 1888. godinu, dobijamo nekoliko novih likova i pratimo više dešavanja u svakom vremenskom intervalu.

Likovi koje smo već upoznali u paralelnom svetu žive drugačijim životom – neki su karakterno drugačiji, neki su razvedeni, neki imaju drugo zanimanje, neke muče drugi problemi. Dopalo mi se što su autori paralelni svet dočarali sitnim detaljima – kuća Kanvaldovih je sada dom Nilsenovih, a u njoj se stepenice nalaze na suprotnoj strani zida. Takođe, sada je Franciska gluvonema umesto sestre Elizabet, a to mi je bila olakšavajuća okolnost, jer sam po tom detalju lakše ispratio pojedine segmente priče. Izdvojio bih i detalj u kome Katarina iz 1986. godine ostavlja privezak na plaži koji pronalazi Marta 2019. godine.

Osnovni zaključak je da šta god da naši likovi urade, ne mogu izbeći apokalipsu koju očekuje Vinden. Ono što je Jonas bio prve dve sezone, u paralelnom svetu postaje Marta – Jonas je postao Adam, dok je Marta postala Eva. Adam i Eva povlače konce u svom svetu – on bi da uništi, ona bi da spasi, nesvesni da je sve što rade uzalud. Iza svega stoji H.G. Tanaus, časovničar koga smo ranije upoznali kao čoveka koji je odgajao Šarlotu, koji je napisao knjigu o putovanju kroz vreme i dobio nacrte od Kladije iz budućnosti da napravi vremensku mašinu.

Saznajemo da su Adam i Eva povezani u neraskidivom trodelnom čvoru koji ima poreklo izvan njihovih svetova, pa su zbog toga beskrajno ponavljali ciklus. Poreklo vodi iz trećeg, izvornog sveta, gde je Tanaus napravio vremeplov kako bi vratio vreme u doba pre nego što su njegov sin Marek, snaja i unuk poginuli u saobraćajnoj nesreći, kada ih je na mostu udario kamion. Pokretanje vremeplova je rezultiralo deljenjem njegovog sveta na još dva povezana sveta Adama i Eve, tako da sada imamo tri verzije Vindena, od koje dve služe da pratimo likove koji ne postoje.

Adam je bio mišljenja da je Martino i Jonasovo nerođeno dete veza između dva sveta i da će njegovim ubijanjem sve nestati. To potvrđuje njegov zbunjen izraz jer se nakon Martinog ubijanja ništa nije desilo. Tada mu dolazi Klaudija sa objašnjenjem da Jonas i Marta moraju otići u vreme i na mesto kada je sve počelo – 21. jun 1986. godine u izvornom svetu. Jonas i Marta se pojavljuju na putu kojim je prolazio Tanausov sin sa porodicom i uspevaju da ga ubede da ne prelaze most. Oni su na taj način sprečili bol zbog koje je Tanaus napravio mašinu, ali su zbog toga sebe, kao i brojne druge likove, osudili na brisanje – sve što je nastalo u dva podeljena sveta je nestalo i svi ti likovi dobijaju svoj dugočekani mir (raj).

Ispostaviće se da samo šest likova postoje u izvornom svetu – Hana, Katarina, Peter, Regina i dvoje Volera, a niko od njih nije krvno povezan sa ostalim likovima koje smo pratili. Finalna scena nam sugeriše da oba stvorena sveta imaju uticaja u izvornom svetu i da će likovi koji ne postoje nekako biti i dalje zastupljeni. Zbog toga će Hana svog sina nakon intenzivnog dežavua nazvati upravo Jonas.

Iako sam imao neke sumnje u kvalitetan rasplet onoga što smo gledali u prve dve sezone moram priznati da su me scenaristi prijatno iznenadili, pre svega jer su pronašli rešenje koje je toliko logično, ali koga se nikada ne bih setio. Svaki put kada pomislim na seriju sam za sebe potvrdim da sve ima smisla. Iako mi je povremeno bilo malo naporno pratiti dijaloge koji su najčešće dodavali mističnost na već dovoljnu količinu zbunjenosti, zaključujem da je ovo jedna od najboljih serija koje sam pogledao do sada.

Treća sezona serije Dark završava svoju uzbudljivu vožnju jasno definisanim epilogom sa šokantnim zaključcima koji ne žrtvuju narativnu složenost, već zaokružuju priču na svim emocionalnim i tematskim nivoima – serija koja će vam svojim brojnim adutima sigurno ostati u prijatnom sećanju.

moja konačna ocena: 10/10