She caught the wrong second of a two-second story.
Često se desi da odlični kratkometražni filmovi oduševe publiku toliko da nedugo nakon premijere dobiju nastavak u vidu dugometražnog filma, koji još više razradi ono što smo videli u kratkom projektu. Takav je slučaj i sa ovim radom, koji je kao podlogu imao istoimeni kratkometražni film iz 2004. godine. Ekipa je ostala potpuno ista, a autor je centralnoj priči dodao uvod i veću razradu (chapter I, chapter III).
Glavni junak priče je Ben Vilis (Sean Biggerstaff) kog na samom početku filma ostavlja devojka. Zbog toga počinje da pati od hronične insomnije i noćima uopšte ne spava. Nakon što iskoristi sve vidove zabave koji mu prekraćuju vreme predviđeno za spavanje, Ben se zapošljava u supermarketu kao noćni radnik. Tamo upoznaje šarenu ekipu likova i njihove pojedinačne načine ubijanja osmočasovne smene.
Vredno pomena je da je Ben likovni umetnik koji može da zaustavi vreme. Na taj način se divi umetničkoj lepoti sasvim običnih stvari koje u zamrznutom svetu dobijaju poseban čar. Pre svega se to odnosi na ženski pol, koji je Benu nepresušni izvor inspiracije, sve dok mu pažnju ne počne zaokupljivati Šeron (Emilia Fox). Ona je kasirka u istom supermarketu, povučena i ćutljiva devojka, a Ben se nada da upravo ona ima lek za njegovu insomniju.
Kratkometražni film je bio nominovan za Oskara, pa je logičan zaključak bio da se priča može razraditi u dugometražni projekat. Šon Elis (Sean Ellis) u potpunosti potpisuje jedan veoma zanimljiv i kreativan rad koji se na sebi svojstven način bavi problemom insomnije, umetničkom inspiracijom i dosadom na poslu, a tu je i nezaobilazna romantična priča. Likovi su veoma raznoliki i uverljivi, svakome je dodata određena komična crta, što ih uz britanski akcenat i česte crnohumorne sekvence čini zanimljivim za gledanje.
Ovaj film se često žanrovski smešta kao romantična komedija, sa čim se ja ne slažem. Iako postoji romantična priča (koja u ovom slučaju nije nužno odbojna) u njemu, Cashback se više bavi emocijama pojedinačnog lika, u ovom slučaju Bena. Sticaj okolnosti koji je doveo do toga da se zaposli u supermarketu mu je neočekivano otvorio kreativnu stranu, pa napokon uspeva da pronađe lepotu u svemu, kao što je naučen u školi umetnosti. Sposobnost zaustavljanja vremena Ben skoro sve vreme koristi kako bi crtao žene, pa film ima dosta scena nepornografske erotike.
Osim zanimljivog koncepta priče i relativno zanimljivih likova ono što ovaj film čini posebnim su izvrsna kreativna rešenja za snimanje pojedinih scena i kinematografija, koje su na mnogo višem nivou nego što biste očekivali od niskobudžetnog filma. To se naročito odnosi na scene u kojima glavni junak stopira vreme, mada često montaža čini da scene realnosti, fantazije i flešbekova ne deluju kao koherentna celina.
Cashback jeste zanimljiv film, ali iz nekoliko razloga mi se nije u potpunosti dopao. Mišljenja sam da bi mnogo bolje funkcionisao kao drama sa crnim humorom, a ovako tokom trajanja klizi u romantičnu komediju koja u završnici filma postaje predvidljiva. Takva završnica čini da odjavnu špicu ne dočekamo zadovoljni, nego sa utiskom da je kraj mogao biti mnogo bolji. Takođe, priča je mogla biti više centrirana oko jedne tematike, a ovako smo dobili više tema u kojima nijedna nije razrađena do kraja.
Kao zaključak ću navesti da je ovo jedan simpatičan, zanimljiv, ambiciozan projekat u kome ljubitelji niskobudžetnih filmova koji se ne gade romantike i kojima ne smeta golotinja zaista mogu uživati.[yasr_multiset setid=0 show_average=’no’]