I’m responsible for my own happiness? I can’t even be responsible for my own breakfast!
BoJack Horseman je adult animirana serija producentske kuće Netflix, koja je od početne neprimećenosti, nakon pet sezona, došla do statusa jedne od najboljih animiranih serija svih vremena. Pored humora, koji se bazira na satiričnom viđenju šou biznisa, dnevnh događaja i popularne kulture, za uspeh serije je zaslužan i realističan prikaz brojnih ljudskih stanja i osećanja. Kreator serije je Raphael Bob-Waksberg, a pre dva meseca je za jesen 2019. godine najavljena šesta sezona.
Glavni junak serije je Bodžek Horsmen, glumac koji se proslavio sitkomom Horsin Around, emitovanim tokom devedesetih godina prošlog veka, u kome je tumačio samohranog oca. Danas, Bodžek živi u Holivudu, nezgodan je za saradnju, ne snima ništa novo, sve mu smeta i na sve se žali. Nadmen i egocentričan, Bodžek je sam kriv što je sve oterao od sebe. Dolazi na ideju da objavi autobiografiju, koju će napisati Dajan Nuen, ali ga ta knjiga uopšte ne predstavlja onako kako je on zamislio.
Serija je smeštena u Holivuu (slovo D je ukradeno), u alternativnom svetu gde ljudi i životinje sa razvijenim antropomorfizmom žive zajedno. Pored njih dvoje, bitniji likovi su Princeza Kerolin, Bodžekova agentkinja i bivša devojka, Tod Čavez, momak koji mu je sticajem okolnosti već duže vreme cimer, i Mister Pinatbater, rival koji je nasledio njegov sitkom, ali ujedno i osoba koja mu je iskreni prijatelj.
Kao što sam spomenuo u uvodu, BoJack Horseman efektno predstavlja termine poput autodestruktivnog ponašanja, depresije, zavisnosti, traume i još mnogo toga – imamo fantastičan uvid u ljudsko ponašanje protagoniste koji nije čovek. Kako odmiču epizode, pratimo njegove pokušaje da shvati šta mu je potrebno i kako da napokon bude srećan. Izbori koje donosi ne utiču direktno samo na njegovu sreću i dobrobit nego i na osobe oko njega. Kako sezone odmiču, priča ne akcentuje samo Bodžeka, nego se bavi i gorenabrojanim likovima, od kojih se svako muči sa svojim problemima, dok je za neke zaslužan i sam Bodžek.
Ovu seriju je teško definisati u smislu da li je zabavna ili mračna, čak je greška smestiti je negde između. Iako na prvi pogled deluje kao parodija Holivuda sa šarenom ekipom likova, ona je mnogo dublja i emotivnija. Skoro svaka scena i svaki od karaktera su izvor neke vrste humora, ali tematika koja se bavi egzistencijalnom anksioznošću uglavnom ima tužan prizvuk. Svaki od karaktera ima neki vid lične traume, nosi se sa nekim gubitkom ili nekim problemom i teško se snalazi u modernom svetu. S obzirom da se likovi nalaze u Holivu(d)u, njihovi problemi su još izraženiji, jer su u okruženju koje se bavi slavnim ličnostima i šou biznisom, u kome nema mesta za emocije ili drugu stranu medalje.
Bodžek je tip koji nije klasična dobričina i sam je odgovoran za status i poštovanje (ili nedostatak istog) koje danas ima. Njegova nesigurnost, usamljenost i potreba za potvrđivanjem često dovode do autodestruktivnih situacija koje uništavaju i njega i sve oko njega – kao egoista i alkoholičar, često se ne pokazuje kao baš najbolji prijatelj. Međutim, kroz situacije u kojima se nalazi vidimo da mu je visok stepen odgovornosti, da je brižan i da istražuje svoju tugu, koja je produkt činjenice da mu uvek fali malo da bi bio srećan – i kada dobije ono za čim žudi, apsolutno ništa se ne promeni u njemu.
U takvim situacijama mi iskreno navijamo za njega i verujemo da postoji mogućnost da se promeni i da pronađe svoju sreću. Kao selebriti, on je predmet društvene opsesije u kojoj se svaki njegov potez brižljivo prati, ali niko nema potrebu da zagrebe ispod površine i otkrije razloge njegov autodestrukcije. Sa druge strane, kada neko želi da mu se približi, kao Dajan, Bodžek se distancira, svestan da će je povrediti. U narednim sezonama mi shvatamo Bodžekove razloge zbog čega je toliko očajan da bude prihvaćen.
Dopalo mi se što serija nije skup komičnih skečeva kao što sam očekivao, nego se epizode nastavljaju jedna na drugu, čineći celinu koja se grana kroz nekoliko decenija, prateći istoriju Bodžekove porodice, kao i živote sporednih karaktera. Scenaristi nisu sve podredili tome, pa tako imamo i viceve i likove koji su namenjeni i onim gledaocima koje ne zanima širina koju serija hvata. Fantastična ekipa glumaca predvođena Vilom Arnetom i Alison Bri svojim animiranim karakterima pruža trodimenzionalnost, a u svakoj epizodi gostuje neko od poznatih holivudskih faca. Takođe, animacija je fenomenalna, sa mnoštvom sitnih detalja koje dočaravaju ličnost ili upečatljivost svakog karaktera. Dodaću samo da mi je muzika iz uvodne špice već nekih godinu dana melodija zvona na telefonu.
BoJack Horseman je fantastična mešavina satirične komedije, mračne drame, složenog pogleda na detaljno istraživanje ljudskih stanja i kreativne animacije – jedna od najboljih (animiranih) serija koje sam do sada gledao.[yasr_multiset setid=0 show_average=’no’]