Među mnogobrojnim projektima koji se bave tematikom ratnih sukoba na afričkom kontinentu ovaj se izdvaja po priličnom velikim sredstvima uloženim u njegovo snimanje. Ipak, iako je konačni produkt poprilično kvalitetan, nije uspeo da ostvari zaradi koju su mu scenaristi predviđali, prvenstveno zbog teme koja je ozbiljnija od temi prosečnih holivudskih blokbastera.
Radnja filma odvija se u Sijera Leoneu devedesetih godina prošlog veka, za vreme građanskog rata u toj afričkoj državi. Deni Arčer je juznoafrički plaćenik, prevarant i kradljivac dijamanata koji se nakon neuspešnog krijumčarenja nalazi u zatvoru, gde upoznaje ribara Solomona Vandija. Arčer saznaje tužnu Solomonovu priču, kako je na silu razdvojen od porodice i bio prinuđen da radi u rudnicima dijamanata. Takođe saznaje da je otkrio skriveni dragi kamen u rudniku gde je radio. Arčer tu vidi savršenu priliku i nudi Solomonu da zajedno pronađu taj neprocenjivi dijamant koji će im izmeniti živote. Uz pomoć simpatične američke novinarke Medi Bouen, njih dvojica se ubacuju na pobunjenicku teritoriju i kreću u avanturu života.
Ovo nije ljubavni niti čistokrvni akcioni film. Ovo je pre svega odlična akciona drama sa pozadinskim prikazom socijalnih nemira u jednoj državi. Politički film koji dosta udara na najniže pobude gledaoca – patetiku i prožet je istom, ali sa jednom bitnom razlikom u odnosu na ostale slične projekte – ovde patetike ima taman dovoljno, ni previše, ni premalo. U filmu se na efektan način prikazuje slika nepredvidljivosti jednog ratbog sukoba, ko je krivac, ko čime upravlja i šta se stvarno krije iza svega. Zbog nekih stranih interesa, zbog nekih retkih resursa (ne)potrebnih bogatijim ljudima, zbog dvostruke politike koja je uvek glavni krivac za sve, dok ispašta samo narod i obični građani, preko čijih će leđa svako preći da ostvari svoje planove, bez obzira na to šta je moralno ili ispravno.
Scenario, iako ima klišea, poput ljubavne priče koja se jedva provlači i patetike koja je neizbežna, je dosta dobro urađen i uklopljen, tako da nam ne zasmetaju te predvidljive sitnice. Pojedinci zameraju utopijski i nerealni završetak, koji čini da neki veliki ljudi budu srušeni, oštećeni i kažnjeni. Što se tiče tehničkih strana, film je perfekcija, i bio je nominovan za pet Oskara.
Glumačka postava je odlično odradila svoj posao, pre svih mislim na mog ljubimca Leonardo DiKaprio (Leonardo DiCaprio) i sjajnog Žimon Unsua (Djimon Hounsou). Neću trošiti reči na fenomenalnu glumu i sjajno skinut akcenat, jer se do sada većina uverila da taj momak itetako zna da glumi i da je sve bolji iz uloge u ulogu. DiKaprio je bio nominovan za Oskara za glavnu mušku ulogu, ali je nagrada očekivano otišla u ruke Džejmija Foksa (Jamie Foxx) za ulogu Reja Čarlsa u biografskom filmu o slavnom muzičaru Ray. Žimon Unsu je veliko Spilbergovo otkriće (Amistad) i glumac koji pruža sjajne performanse i uvek je na najvišem nivou. Takođe, odlična je bila Dženifer Koneli (Jennnifer Connelly), u nedovoljno iskorisćenom liku koji je više sporedan i nije nametljiv, što je opet u neku ruku dobro.
Ovaj film je potresna priča o ratom potrešenoj afričkoj državi i sudbini ljudi koji žive na tim prostorima. Mračan, ozbiljan projekat koji navodi na razmišljanje, sa efektnim prikazom dijamanata koji čine da manjina blista sa njima, dok ogromna većina krvari i muči se zbog njih.
10/10