Smeštena u leto 1980. godine, priča prati doktorku Barbaru (Nina Hoss). Negovana žena u zrelim godinama, iz Berlina je poslata po kazni u provincijsko mesto, u ruralnom delu Istočne Nemačke jer je pisala zahtev da putuje na Zapad. Tamo upoznaje blagodeti soc-realizma u pravom stanju, bez šminke i bez prava na privatnost. Pod neprestanim nadzorom zloglasnog Štazija (služba za državnu bezbednost DDR), Barbara mora strpljivo da čeka priliku za prebeg na Zapad, uz pomoć Jorga, njenog ljubavnika iz Zapadne Nemačke. Dodatni problem neočekivano postaje Andre (Ronald Zehrfeld), šef lokalne bolnice i Barbarin šarmantni kolega koji, kako vreme odmiče, sve više i više unosi nemir u duši napaćene žene.
Kristian Pecold (Christian Petzold) potpisuje se kao kompletan autor (malu pomoć na doterivanju scenarija pružio mu je Harun Farocki) životne drame koja obrađuje mračno doba Hladnog rata. Vreme koje je mnogim Nemcima ostalo u lošem sećanju kao ružna uspomena koju bi najradije potisnuli iz memorije. Vreme kada je granica između istoka i zapada bila uglavnom nepremostiva prepreka za građane Nemačke. Vešto postavljena scenografija u kojoj vidimo tu i tamo neki automobil, ali isključivo marke koje su se proizvodile u DDR, i pažljivo dizajnirani kostimi koji svedoče o skromnom, gotovo bednom životarenju iza gvozdene zavese, stvaraju autentičnu atmosferu iz koje se oseća duh socijalizma u sirovom obliku.
Tehnički aspekt je pristojno odrađen jer su odlično montirani kadrovi obogaćeni adekvatnim zvučnim efektima, kao i živahnom kamerom. Višeslojni dramaturški koncept, pored toga što se bavi problemima egzistencijalizma u društvu u kome je demokratija, ironično, samo sastavni deo naziva države, ostavlja mesta i za ono što je u prirodi svakog ljudskog bića. Nepretenciozno se dotiče i teme ljubavi, prikazajući nam na suptilan način kako je životni put nepredvidljiv, posut brojnim iskušenjima, iznenađenjima, ishitrenim odlukama. Sve to ima svoje draži, što je režija znalački prenela na veliko platno.
Izuzetna gluma je poseban adut jer su Nina Hos i Ronald Zerfeld briljantno izneli svoje role, dajući nam slikovit primer (pa i dokaz) kako za dobar film nije najvažnije imati ogroman budžet, već zanimljiv narativ i privlačne, provokativne i detaljno razrađene likove. Drama sa porukom, uspeva da se nametne kroz svaki kadar, zahvaljujući i odlično napisanim dijalozima jer su toliko duboki da ostavljaju trag na dušu i srce publike, ali i na mozak, jer nas navodi da izvučemo pouke da loša iskustva prenesemo na mlađe kako bi izgradili neko bolje, humanije društvo.
U suštini, radi se o filmskom štivu koji ljubitelji žanra ne bi smeli da propuste. Sasvim dovoljno argumenata da zavredi vašu pažnju, a moja preporuka se, naravno, podrazumeva.
7/10
Autor: Boban Marković