Došlo je vreme da se saberu filmski utisci vezani za prošlu godinu, koja, kao ni 2017. godina, nije obilovala kvalitetnim projektima i nezaboravnim filmovima. Kao što je već postala praksa, bioskopske projekcije su bile rezervisane uglavnom za filmove o superherojima, što sve više dovodi do toga da se gledaoci posvete kvalitetnim televizijskim serijama, kojih ima na pretek. Ljubitelji odličnih filmova i dalje pažnju posvećuju vanholivudskim projektima, najviše filmovima koji dolaze iz Evrope.
Kao i prošle godine u ovo doba, rešio sam da sastavim listu od deset filmova iz prošle godine koji su na mene ostavili najbolji utisak. Pogledao sam skoro sve što sam imao u vočlisti, a uvek postoji mogućnost da naknadno naletim na neki odličan film koji svakako zaslužuje da se nađe na listi, pa eventualno može doći do korigovanja iste. Ljubitelj sam drama koje se zasnivaju na jakim karakterima i odličnim dijalozima, pa su takvi filmovi zastupljeni u najvećem procentu.
Još jednom ponavljam da je ovo SUBJEKTIVNA lista najboljih filmova iz prošle godine, tako da na njoj nema filmova o superherojima ili horora, kao ni pojedinih filmova o kojima svi pričaju.
U naslovu filma se nalazi link ka recenziji na sajtu.
10) Blindspotting
Dugogodišnji prijatelji i saradnici Dejvid Digs i Rafael Kasal se inteligentno bave ljudima koji se različito nose sa gentrifikacijom naselja i činjenicom da njihov grad ne izgleda isto kao kada su oni odrastali. U priču o prijateljstvu su ubacili svoje viđenje rasnih i klasnih razlika, dok se u pozadini ocrtava njihov Ouklend. Blindspotting je energičan, provokotavan i inteligentan prikaz prijateljstva koje će se, kao i grad u kome naši junaci žive, promeniti kad-tad.
9) Upgrade
U ovom filmu, Li Venel nam predstavlja njegovu viziju utopijske budućnosti u kojoj tehnologija kontroliše skoro sve aspekte života. Futuristički akcioni triler sa temom osvete, u kome glavni junak otkriva da je u isto vreme i nosilac, ali i marioneta veštačke inteligencije. Upgrade je brutalan, efektan i vrlo dobro realizovan sci-fi čija premisa predstavlja intelektualnu provokaciju, ali koji je najbolje posmatrati kao odličnu akcionu zabavu, što on svakako jeste.
Filmove Pola Šrejdera karakterišu protagonisti koji se nalaze na putu autodestrukcije, a takav je slučaj i sa njegovom novom dramom First Reformed. Reč je mračnom portretu čoveka koji se nalazi pred mentalnim i duhovnim slomom, ali prezentuje i duboko intelektualne i ozbiljne komentare o pitanjima religije i zaštite životne sredine – pravi kinematografski udarac agonije i transcedencije, sa Itanom Houkom u ulozi karijere.
At Eternity’s Gate se veoma razlikuje od tipičnog biografskog filma. Autorska ekipa nije imala nameru da se detaljno bavi događajima, već da se pozabavi načinom na koji protagonista misli i deluje. Zbog toga tokom filma ne dobijamo neke nove informacije vezane za život Van Goga i nema dijaloga koji ga bliže predstavljaju široj publici. Ono što dobijamo je uvažavanje filozofskih i religijskih senzibiliteta čoveka koji je potpuno posvećen svom daru i koji je očajan od osećaja izolacije i usamljenosti. At Eternity’s Gate nije priča o Van Gogu, nego film koji predstavlja kako je cenjeni umetnik mislio, slikao i živeo – poetična, romantizirana predstava duševnog bola, konfuzije i straha od sebe i od drugih.
6) Private Life
U životima Ričarda i Rejčel je jedino bitno ispunjavanje medicinskih i bioloških zahteva za dobijanje deteta, a film na težak, ali i na simpatičan način prati njihove napore, prepreke i obaveze. Sa lošim vestima se mora živeti i to što im se dešava nije njihova krivica, ali u tim biološkim činjenicama postoji dosta neizgovorene tenzije, koja itekako počinje uticati i na njihov odnos. Private Life je odlična, zabavna i realistična indi drama, koja osetljivoj temi veštačke oplodnje, uz pomoć kvalitetnih karakternih glumaca i odličnog scenarija, pruža uverljive doze ljudskosti i humora.
5) The Man Who Killed Don Quixote
Ovaj projekat Terija Gilijama mnogi smatraju prokletim i mogu samo da zamislim koliko je bilo potrebno istrajnosti da se isti realizuje. Režiserov san je dostigao mitski status u filmskim krugovima i sasvim je očekivano da nešto što se čeka dugo sa sobom povuče i visoka očekivanja. The Man Who Killed Don Quixote je u osnovi delo o sopstvenom stvaranju, opsesiji samog autora i njegovom beskrajnom snu – hibrid realnosti i fantazije koji smo čekali praktično četvrtinu veka, a čekanje se, u mom slučaju, isplatilo.
4) Thunder Road
Thunder Road je fantastičan mali film Džima Kamingsa, koji potpisuje režiju i scenario i tumači glavnu ulogu – fino izbalansirana kombinacija emocionalne drame i uvrnute tragikomedije, sa uverljivo karakterizovanim glavnim junakom, koji će vam vrlo brzo prirasti srcu i za koga ćemo navijati da, napokon, pronađe sreću. Na prvi pogled stereotipan, kao policajac sa specifičnim načinom govora, načinom hoda i brkovima, ubrzo shvatamo da je naš junak mnogo više od tih detalja – ako bih morao da ga opišem u dve reči, to bi sigurno bile tragični klovn.
3) Isle of Dogs
Isle of Dogs je drugi animirani film Vesa Andersona, nakon Fantastic Mr. Fox, a oba su realizoavana metodom stop-animacije. Iako na prvi pogled deluje kao tipičan dečiji film, sa pravolinijskom naracijom i svojim simpatičnim, kosmatim likovima, ispod površine se kriju ozbiljnije stvari. Isle of Dogs je još jedan dokaz da Ves Anderson poseduje jedinstvenu kreativnu moć koja mu omogućuje da nas svakim novim filmom iznenadi i obraduje – zadržava svoj prepoznatljiv stil i humor čak i kad se bavi ozbiljnijim temama sa jakim socijalnim komentarima.
2) Shoplfters
Shoplifters je izuzetna japanska drama bogata emocijama, koja kombinuje frigidnost društveno korektnog ponašanja sa toplinom, optimizmom i srećom grupe ljudi sa društvene margine – autor majstorski predstavlja usamljenost nepripadanja nikome i zbrku sticaja okolnosti koji ih drže zajedno. Pravo remek-delo od filma u kome se Hirokazu Korida bavi zapanjujuće ljudskim i iskrenim ispitivanjem termina porodice. Uvodni minuti obećavaju relativno jednostavno priču, ali se ona komplikuje dubljim predstavljanjem likova, njihove prošlosti i njihovih odnosa. Iako su u teškoj životnoj situaciji, naši junaci su srdačni ljudi, koji su generalno optimistični.
1) Green Book
Green Book je film koji nas vodi u zanimljivu, emotivnu i iznenađujuće laganu vožnju, iako se bavi osetljivom temom – jednostavna, ali i jedinstvena biografska priča kojoj Vigo Mortensen i Maheršala Ali udišu život. Glavni junaci poseduju totalno suprotstavljene stavove prema životu i idealima. Međutim, dok na svom putovanju trpe i svedoče velikim nepravdama, njih dvojica se oslanjaju jedan na drugog i na taj način pronalaze poštovanje prema talentima koje poseduju. Vremenom, njihov odnos se razvija u prijateljstvo koje će im promeniti živote.
Veoma dobri filmovi kojima je malo falilo da se pronađu na listi:
Leave No Trace, Roma, The Wife, The Ballad of Buster Scruggs, Can You Ever Forgive Me, The Favourite…