Thirteen Lives (2022)

Thirteen Lives je film baziram na istinitim događajima vezanim za čuveno spašavanje dvanaest dečaka i njihovog fudbalskog trenera iz pećine Tam Luang na Tajlandu 2018. godine. Režiju potpisuje Ron Hauard, dok je za scenario bio zadužen Vilijam Nikolson. Nakon ograničenog bioskopskog prikazivanja film je stigao na servere striming servisa Amazon Prime petog avgusta.

25. juna 2018. godine dvanaest dečaka juniorskog fudbalskog tima se sa svojim trenerom nakon treninga uputilo ka pećini Tam Luang. To veče je organizovana proslava rođendana za jednog od njih i kada su roditelji shvatili da dečaka još nema uputili su se ka pećini da ih potraže. Ispostaviće se da je zbog obilne kiše pećina poplavljena i na lokaciji se ubrzo okuplja veliki broj pripadnika državnih službi i volontera. Nakon što tajlandski specijalci ne uspevaju da lociraju dečake u pomoć pristižu iskusni britanski ronioci, pragmatičan i asocijalan Ričard Stenton (Vigo Mortensen) i topao i pažljiv Džon Volanten (Kolin Ferel).

Ova dramatizacija prepričava neverovatnu istinitu priču o ogromnim naporima velikog broja ljudi da se pronađu i spasu dečaci pre nego što počne sezona monsuna koji bi potpuno potopili pećinu. Suočeni sa naizgled nemogućom situacijom, tim najveštijih i najiskusnijih ronilaca na svetu se upustio u lavirint poplavljenih, uskih pećinskih tunela ispunjenih prirodnim preprekama. Sa neverovatno visokim ulozima dok su oči čitavog sveta bila uprte u njih, tim ronilaca je u najizazovnijem zaronu u njihovim karijerama pokazao veliku hrabrost i neograničenost ljudskog duha.

Ron Hauard nam ovu priču predstavlja bez ikakvih ukrasa i sa izraženim osećajem jasnoće u smislu šta se, kako se i zašto se sve to dogodilo, kao i u dočaravanju koliko je neizvesno i teško izvodljivo bilo spasavanje tog fudbalskog tima. Scenario je najvećim delom ispunjen geografijom, geologijom, raznim inženjerskim i ronilačkim procesima i organizovanjem ogromne mreže vladinih zvaničnika, vojnog osoblja i civilnih dobrovoljaca u nešto što deluje kao jedan organizam. Možda sve ovo zvuči previše tehnički, ali je ova priča sama po sebi takva i odlično je što je takva i ostala u ovom filmu – nisam bio upoznat sa specifičnostima spasilačke operacije, a nisam je ni previše medijski ispratio kada se sve to odvijalo.

Autori tačno znaju kako da sve ove tehničke stvari prevedu u zanimljivu dramu punu napetosti. Film na pedantan, ali suptilan način postepeno otkriva jedno pitanje, zatim drugo, a zatim još desetak vezanih za konkretan postupak spašavanja dečaka. Pre svega je tu razdaljina od mesta gde su dečaci zarobljeni do bezbednosti ispražnjene komore, a za početak niko čak ni ne zna gde se ta prva lokacija zapravo nalazi. Postoji pitanje vremena jer svakoj ekspediciji treba više sati od ulaza u pećinu do bilo kog mesta u samoj pećini. Autori nam jednostavno saoštavaju ove činjenice tako što svaki manevar ronilaca isprate sa dvodimenzionalnom mapom pećine i vremenom koliko im je trebalo da stignu do određene lokacije koja u velikoj slici nema nikakvu vrednost jer se zarobljeni dečaci tamo ne nalaze.

Svaka sekvenca u kojoj ronioci manevrišu kroz skučene prostore, vodu punu krhotina i kamenje koje im ostavlja posekotine je izvrsna u stvaranju napetosti, iako znamo kako će se ova priča završiti. Osećao sam se klaustrofobično tokom slušanja vazduha koji ronioci gutaju i kako boce za kiseonik udaraju o stene. Prepreke nisu samo fizičke prirode jer je najveća od njih ta što dečaci nisu spremni za bilo kakvo ronjenje kako bi bili spaseni. Jednog od radnika na pumpi za vodu je uhvatila panika nakon relativno kratkog ronjenja – kako bi dete, a kamoli njih ukupno trinaest, moglo da izdrži duže, opasnije plivanje? Tokom filma Rik i Džon zajedno sa lokalnim zvaničnicima pokušavaju da odgovore na to pitanje.

Usput, scenario provodi vreme sa porodicama dečaka, čija se nada pretvara u frustraciju i očaj, pa ponovo u nadu, kao i sa volonterima koji su pružali nadljudske napore kako bi vodu koja je sa planine oticala u pećinu skrenuli u polja pirinča. Njihov rad nam daje širi uvid u to koliko je vremena, truda i žrtvovanja toliko ljudi utrošilo na spasavanje života. Hauardov intenzivan fokus na realizam i autentičnost drži melodramu na minimumu i iz tog razloga se napetost oseća organski i, konačno, naše emocije su zaslužene.

Thirteen Lives je zadivljujuća i dirljiva dramatizacija neverovatne istinite priče vođena emotivno uzbudljivim realizmom i dubokim poštovanjem prema svima koji su bili uključeni u ovo spašavanje.

moja konačna ocena: 10/10