The Report (2019)

Vaša ocena filma:
[Total: 0   Average: 0/5]

-You may not realize, but we were trying to protect this country from people who wanna destroy everything we believe in.
-You may not realize it, but we are trying to do the exact same thing.

Scott Z. Burns je američki scenarista i producent kome je najpoznatiji film Side Effects koji je režirao Stiven Soderberg. Ovo je bilo prvi put da je sam seo u režisersku stolicu, a svoj scenario je delimično bazirao na novinskom članku Rorschach and Awe koji je bio objavljen u Vanity Fair. Priča se bavi istinitim događajima nakon napada 11. septembra, tačnije programom CIA vezanim za pritvor i ispitivanje osumnjičenih u borbi protiv terorizma.

Radnja filma prati sposobnog i odlučnog službenika-idealistu Denijel Džounsa (Adam Driver) koji je zadužen od strane senatorke Dajane Fejnstejn (Annette Bening), članice obaveštajnog komiteta Senata, da povede istragu o programu CIA. Njegova neumoljiva potraga za istinom dovodi do šokantnih saznanja i neviđenih razmera u kojima su pojedinci uništavali dokaze, zaobilazili zakone i krili istinu od američke javnosti. Ispostaviće se da je program bio brutalan, nemoralan i neefikasan, pojedinci nisu želeli da izveštaj izađe u javnost, pa Denijel postaje žrtva političkih spletki…

Izveštaj o CIA torturi obuhvata gotovo desetogodišnji rad koji je imao preko 6700 stranica. Tema ovog filma je dubok i težak materijal, ne samo zato što se bavi mučenjem ljudi labavo osumnjičenim zbog terorizma, već i zbog toga što samo istraživanje i pisanje ovakvog izveštaja predstavlja mnogo bolji materijal za dokumentarac nego za narativni film. Autor je verovatno baš želeo da se čuje o ovoj priči i zbog toga je odabrao klasičan način, a biranje Adama Drajvera za ulogu protagoniste je svakako doprinelo privlačenju pažnje, barem u mom slučaju.

Najkraće rečeno, ovo je film o činjenicama koje su predstavljene flešbekovima. U tim scenama pratimo ljude i dramatizaciju odluka i događaja koji su doveli do prihvatanja programa koji je rezultirao da brojni ljudi, u velikom procentu nevini, budu podvrgnuti raznim šokantnim načinima mučenja. Ono što u istoj meri uznemiruje su izgovori kojima su ljudi opravdavali svoje odluke i postupke, ali i spremnost da se sve gurne pod tepih zarad političkih poena ili mira u kući – naš protagonista se bori sa sistemom koji je jednako odlučan da istinu drži sakrivenom.

Glavni argument za ovakav način ispitivanja je bio da brže pruža odgovore od tradicionalnih metoda, a to sve je tehnički legalno dok ima rezultata. Autor se nije libio da prikaže scene mučenja, ali je za pohvalu što je hteo više osim da izazove efekte šoka. Dramataizacija je veoma jasna, posebno zbog toga što glumci pričaju o ovim tehnikama kao da su neke sasvim obične stvari. Ljudi koji su organizovali program su verovali da bi on mogao uspeti, iako postoje dokazi iz prethodnih decenija da takav pristup ispitivanjima nema rezultata i zbog toga su sklonili u stranu moralne i pravne prepreke. Pored toga, korišćenje ovog programa je sigurno ometalo potragu za pravim potencijalnim terorističkim pretnjama.

U filmu posredno pratimo sukobe između članova demokrata i republikanaca, kao i sukobe između članova odbora Senata i same obaveštajne agencije. Prateći tajmlajn događaja, mi vidimo da je program započet već 2002. godine, a da je pitanje njegovog izlaska na videlo bilo u vremenu kada je Barak Obama bio na vlasti. Denijel je sa dvostranačkim timom istraživača pet godina bio zatvoren u kancelariji bez prozora, a njegov rad se nastavio i nakon završetka istraživanja, jer je puno ljudi radilo na tome da ga spreči da izađe u javnost. Denijel Džouns je jedinstveno fokusiran istražitelj bez političkog plana, a Adam Drajver je učinio da on deluje prilično ljudski i ovo je praktično one man show.

The Report je politički triler baziran na istinitim događajima koji poseduje prepoznatljivo glumačko lice i jasan smisao za pripovedanje, ali sam mišljenja da bi se ovo rigorozno bavljenje činjenicama kvalitetnije realizovalo kao dokumentarac – film je veoma informativan i ima moralnu snagu, ali je isto tako prilično statičan i bez dramskog naboja.

moja konačna ocena: 7/10