The Professor and the Madman (2019)

Vaša ocena filma:
[Total: 5   Average: 4.8/5]

The Professor and the Madman je zasnovan na fascinantnom bestseleru Sajmona Vinčestera The Surgeon of Crowthorne, čija je prava na ekranizaciju otkupila producentska kuća Mela Gibsona (Mel Gibson) pre dvadesetak godina. Reč je o biografskoj priči koja u svom centru ima nesvakidašnji odnos između dvojice ljudi koji su učestvovali u pisanju prve verzije Oksfordskog rečnika engleskog jezika.

Sastavljanje gorepomenutog rečnika je počelo 1857. godine, a taj poduhvat je smatran i revolucionarnim i veoma ambicioznim. Pored očuvanja jezika, glavni razlog je bio taj što bi rečnik predstavljao bitan faktor u širenju anglicizma među kolonijama. Nakon višegodišnjih propalih pokušaja, zaduženje dobija profesor Džejms Marej (Gibson), koji nema formalno obrazovanje, ali je veliki stručnjak u svojoj profesiji. Profesor je svestan da ovaj poduhvat zahteva gotovo jedan vek da se kompletira, pa dolazi na ideju da svako od građana snabde rečnik nekim svojim izrazom.

Sa druge strane se nalazi doktor Vilijam Čester Majnor (Sean Penn), penzionisani kapetan-hirurg i veteran američkog građanskog rata, koji u napadu ludila ubija nedužnog čoveka. Dospeva u ludnicu, gde njegovo stanje popravljaju slikanje i knjige, a pravu svrhu pronalazi u zahtevu profesora Džejmsa. U narednom periodu, Vilijam je sastavljanju rečnika doprineo sa preko deset hiljada reči sa citatima.

Smešten u viktorijansko doba, The Professor and the Madman ima protagoniste koji su briljantni umovi. Dok je jedan od njih nepriznat među oksfordskim snobovima, drugi je izgubio konekciju sa realnošću u strahotama rata. Sastavljanje rečnika će ih spojiti na način koji niko nije očekivao, a njihov složen odnos postaje i produktivan i tragičan. Vilijam je mučen halucinacijama i paranoidnim zabludama, a Džejmsov poziv za javnu pomoć u pronalaženju reči postaje njegova opsesija.

Pored predstavljanja Džejmsovih problema sa kojim se suočava tokom sastavljanja rečnika, scenario se dosta bavi Vilijamom. On se tokom trajanja filma suočava sa sopstvenom krivicom, miri sa udovicom (Natalie Dormer) čoveka koga je ubio i vodi unapred izgubljenu bitku sa svojim razumom. Poniženja koja trpi su jedan od napornijih delova za gledanje – zaista je teško posmatrati čoveka koji se sve više spušta u tamu, jer smo nemoćni da išta uradimo po tom pitanju, baš kao i sam profesor Džejms.

Scenarijom se prožimaju teme opraštanja, kazne i iskupljenja. Pre svega se to odnosi na udovicu, koja pronalazi način da oprosti kapetanu, a tu je i Džejmsova supruga (Jennifer Ehle), kojoj početni bes prelazi u sažaljenje. Likovi su religiozni i sugerišu da se obraćamo Bogu kako bi pronašli oproštaj. Ono što mi se nije dopalo je činjenica da je lik profesora Džejmsa ostao zanimljiv samo na papiru, naročito kada se uporedi sa likom doktora Vilijama. Takođe, moram konstatovati da priča nije baš uspela da nas vodi kroz vreme, jer su prošle tolike godine, a radnja deluje kao da se odvija dan za dan.

Film je realizovan maksimalno kvalitetno, a tu posebno mislim na scenografiju, kostime i muzičke deonice bogate violinom. Žao mi je što se Mel Gibson nije dohvatio i režiserskog posla, jer verujem da bi njegovim vođenjem sve dobilo na živosti. Kao režiser i ko-scenarista je potpisan Farhad Safinija, pod pseudonimom PB Shemran, koji je radio na filmu Apocalypto i seriji Boss.

Šon Pen svojim predstavljanjem opsesivnog, šizofrenog čoveka još jednom dokazuje da je neverovatan glumac. Mel Gibson se vratio u karakter sa škotskim akcentom, ovoga puta kao samouki lingvista, koji se obavezuje da će učiniti ono što ostatak učenog sveta nije uspeo tolike godine. U sporednim ulogama se pojavljuje plejada odličnih karakternih glumaca među kojima su Steve Coogan, Stephen Dillane i Eddie Marsan.

The Professor and the Madman je istinita priča o genijalnosti i opsesiji dvojice ljudi koji su stvarali istoriju engleskog jezika – odlična biografska period-drama sa fantastičnim Šonom Penom, koja će se itekako dopasti ljubiteljima žanra.

moja konačna ocena: 9/10

Siniša Stajić
Latest posts by Siniša Stajić (see all)