The Batman (2022)

Vaša ocena filma:

The Batman je najnovija ekranizacija istoimenog čuvenog superheroja iz DC univerzuma. Kao režiser i ko-scenarista je potpisan Met Rivs koji je uklonio ranije Betmenove veze sa proširenim DC univerzumom, u scenario je uneo njegovu (zapostavljenu) detektivsku stranu i dao je glavnu ulogu Robertu Petinsonu. Nakon dva odlaganja zbog pandemije kovida film je premijerno prikazan 23. februara u Londonu, a ljudi iz Warner Brosa u saradnji sa HBO planiraju dva nastavka ovog filma i dve televizijske serije.

Betmen (Robert Petinson), koji je javno poznat i jednako slavan kao povučeni milijarder Brus Vejn, dve godine je u svojevrsnom sociološkom eksperimentu kako bi utvrdio da li borba protiv kriminala ima neke konkretne koristi za Gotam Siti. Kada Ridler (Pol Dejno), sadistički serijski ubica, započne ubijanje ključnih političkih ličnosti u gradu, Betmen je uz pomoć detektiva Džejmsa Gordona (Džefri Rajt) i batlera Alfreda (Endi Serkis) primoran da otkrije njegov pravi identitet, da istraži skrivenu korupciju u gradu, kao i kako je sve to povezano sa njegovim roditeljima.

Glavni negativac je zamišljen kao serijski ubica sa šiframa nalik Zodijaku, razrađenim zamkama i kožnom maskom, ali priča ima prostora i za Pingvina (neprepoznatljivi Kolin Ferel), desnu ruku mafijaškog bosa Karmajna Falkonea (Džon Turturo). Tu je i Selina Kajl (Zoi Krevic), koja u početku traži svoju nestalu cimerku i po potrebi je Betmenov saveznik, osim što se ne slaže sa načinom na koji korumpirane ličnost Gotama treba da budu kažnjene za sve ono što su izazvale u gradu.

Ova film se čini značajno drugačijim od drugih ekranizacija Betmena, ali i drugih filmova o superherojima uopšte. Ne samo zbog toga što se bazira na opipljivom, ponekad neprijatnom osećaju stvarnosti, već i zato što scenario razume privlačnost, značenja i dublja pitanja vezana za samu osnovu Betmena – autori nam seciraju srž lika, njegovih neprijatelja, saveznika i čitavog Gotama. Na taj način koriste jednostavan, ali i pomalo ambiciozan pristup pripovedanja u kome, iako film traje tri sata, oduzimaju sve ono što je nebitno ili suvišno.

Scenario nije direktno povezan ni sa jednom prethodnom verzijom Betmena ili većim univerzumom čiji je on deo, ali postoji u kulturnom pamćenju svih ovih prethodnih varijacija. Pre gledanja ovog filma smo svi znali ko je Betmen, ko je Brus Vejn, kako je ostao bez roditelja i drugo, pa nema nikakve potrebe da se priča i ovoga puta bavi uobičajenim stvarima vezanim za samo poreklo Betmena.

Ključ uspeha filma i razlog što se izdvaja iz gomile priča o superherojima koji su preplavili bioskopski repertoar u poslednjih nekoliko godina je što Rivs pristupa prepoznatljivoj superherojskoj formuli sa potpuno iskrenom ozbiljnošću. Uprkos mojim očekivanjima, ovo nije klasičan superherojski film nego je pre svega pametan, atmosferičan triler o zaveri, korupciji i ubistvima u čiji se tematski kalup lik Betmena savršeno uklapa.

Narativ je direktan i pravolinijski, ali prilično opsežan. Traje čitava tri sata, što se u pojedinim scenama primećuje, ali nam sa druge strane duže trajanje i laganiji tempo omogućuju da uvidimo prljavi velegradski realizam Gotama. Grad izgleda kao sumorna, kišna noćna mora koja deluje kao stvarna lokacija, a ne kao neka stilizovana verzija iz stripa – čitavim trajanjem filma sa svih strana osećamo tešku atmosferu propasti koja zahvata i grad i likove.

Nismo ostali uskraćeni za spektakularne scene kao što je ona sa jurnjavom na autoputu, ali je lepo videti da film o superheroju više brine o atmosferi priče, svojim likovima i zapletu nego o specijalnim efektima. Dopalo mi se što su akcione sekvence i vešto realizovane scene borbi sekundarne u samoj priči, odnosno postoje isključivo da bi bile u službi te priče.

Iako se podiglo puno prašine oko izbora Roberta Petinsona za novog Betmena, moram priznati da je ovaj glumac obavio i više nego odličan posao, naročito kao povučeni Brus Vejn kome nije stalo do svog bogatstva ili javnog imidža. S obzirom da je ovo početak trilogije, ostavlja mu se prostora da raste sa likom. Kao i on, svi ostali likovi koje predstavljaju zaista odlični glumci su ranjeni ili slomljeni ljudi koji pokušavaju da naprave nešto od sveta koji ih je slomio.

The Batman je dugo čekana, ambiciozna ekranizacija priče o čuvenom superjunaku koja izgleda kao da ju je potpisao Dejvid Finčer – mračno realističan i zadivljujuće ogoljen noar kome je najveći plus što je kilometrima daleko od šablonskog filma o superherojima.

moja konačna ocena: 9/10