Apollo 10½: A Space Age Childhood (2022)

Apollo 10+1⁄2: A Space Age Childhood je animirani film zasnovan na detinjstvu poštovanog režisera, scenariste i producenta Ričarda Linklejtera koji stoji iza ovog projekta. Ovo je njegov drugi film koji je u potpunosti rotoskopiran, tj. najprostije rečeno – svaki snimljeni frejm je prošao ponovno crtanje kod animatora, pa je snimljeni materijal poslužio kao podloga za pravljenje animiranog rada. Film je nakon ograničene bioskopske distribucije stigao na servere Netfliksa 24. marta.

Scenario je smešten 1969. godine tokom događaja koji su prethodili sletanju Apola 11 na Mesec i prati dve isprelpetene perspektive. Jedna predstavlja astronaute i kontrolu misije tokom ovog trijumfalnog događaja, dok druga govori o tome kako je to izgledalo iz perspektive uzbuđenog dečaka Stenlija koji živi u blizini Nasinog svemirskog centra u Hjustonu. Dobijamo kombinaciju zahtevne rekonstrukcije ovog posebnog momenta u istoriji čovečanstva i dečje fantazije o tome kako je izvučen iz svog prosečnog života u predgrađu kako bi se tajno obučavao za misiju na Mesec.

Priča počinje tako što je Stenli regrutovan u strogo tajnu misiju i narativ bukvalno prestaje u toku trajanja te misije – tada počinje retrospektivno praćenje svakodnevnog života Stenlijeve porodice, njegovih prijatelja i komšiluka u kome živi. Dopalo mi se kako je autor lepo uklopio tu nostalgičnu priču u dešavanja koja prate sletanje na Mesec (i ono koje je dečak zamislio i ono koje se zaista dogodilo).

Pratimo kako je bilo odrastati u kući sa dvoje roditelja iz srednje klase koji štede gde god se može i šestoro dece različitog uzrasta i interesovanja. Deca su obavljala kućne poslove i puno vremena su provodili pred televizorom ili igrajući se – s obzirom koliko se malo pažnje posvećivalo bezbednosti, pravo je malo čudo da su deca uspevala da preguraju detinjstvo sa eventualno ponekim prelomom ruke ili noge.

Prvi animirani rad Ričarda Linklejtera Waking Life je bio filozofski film. Autor se, posredstvom protagoniste koji je bio u stanju lucidnog sna, bavio pitanjima svesti, slobodne volje, metafizike, snova, smisla života, kao i raznim filozofskim pravcima među kojima preovladava egzistencijalizam. Ovoga puta nam predstavlja gotovo sigurno autobiografski film – odrastao je u oblasti Hjustona, bio je istih godina kao njegov protagonista u vreme sletanja na Mesec i verovatno je i njegova porodica/zajednica sve vezano za istorIjski poduhvat shvatala veoma lično.

Neki snovi imaju više osnova u stvarnosti od drugih, ali se svi snovi osećaju stvarnim u nekom obliku ili na neki način. Naš protagonista nam opisuje dešavanja koja su se gotovo sigurno dogodila, ali nam nabraja i događaje i situacije koje nisu istinite. Međutim, dečakova mašta ih je učinila istinitim i na taj način ovi animirani memoari funkcionišu – autorov cilj nije predstavljanje autentičnosti konkretnih događaja, nego predstavljanje raspoloženja detinjstva na ovom mestu, u ovo vreme i sa osećajem istorije u nastajanju usred mnogo stvari koje su bile ili izgledale sasvim obično.

Sva naša sećanja iz detinjstva su na neki način slična – kombinuju nejasan osećaj jedne ili više stvari ili događaja spojenih u umu kao jedno i direktna sećanja ili svest o određenom događaju. Što se tiče našeg protagoniste, pitanje je koliko su ta sećanja zapravo sećanja, a koliko su u stvari retrospektivno saznanje autora da su pojedini događaji važni delovi istorije kroz koju je živeo.

Ričard Linklejter ponovo koristi vizuelne i tematske sadržaje na duboko ličan i inovativan način i dokazuje da savršeno razume vreme i okruženje u kojima je priča smeštena. Film odiše nostalgičnim osećajem i u skladu je sa sofisticiranim pripovedanjem karakterističnim za ovog autora. Iako je film vezan za događaje i vremenski period koji nemaju nikakvih dodirnih tačaka sa mnom, dopalo mi se što poseduje elemente sa kojima sam mogao da se poistovetim, pa je utisak tokom i nakon gledanja bio pozitivniji nego što sam očekivao.

Apollo 10+1⁄2: A Space Age Childhood je lični projekat Ričarda Linklejtera realizovan zahtevnom tehnikom rotoskopije – film o proživljavanju istorijskog događaja koji pokazuje da, u određenom trenutku, svačije detinjstvo postaje istorija.

moja konačna ocena: 8/10