American Animals (2018)

Vaša ocena filma:
[Total: 5   Average: 3.8/5]

You’re taught your entire life that what you do matters and that you’re special. And that, there are things you can point towards that would… which’ll show that you’re special, that show you’re different, when, in all reality, those things… don’t matter. And you’re not special.

Opšte je poznato da većina stanovnika SAD-a ne spada među najinteligentinije ljude na svetu, a nekoliko puta smo se i preko filmova koji ekranizuju istinite priče uverili u to. Prvi mi na pamet pada film Pain and Gain Majkla Beja, akciona komedija koja prati tri prebildovana idiota u pokušaju da iznude novac od biznismena tako što će ga kidnapovati.

Ukratko, njihov plan i izvršenje istog pokazuju da je stvarnost često bizarnija od fikcije. Zbog toga sam se zaniteresovao kada sam čuo za film American Animals, koja se bavi kvartetom studenata sa sličnim intelektualnim sposobnostima, čiji je kriminalni poduhvat naišao na podsmeh. Na samom početku filma dobijamo obaveštenje this is not based on a true story i zatim not based on nestaje. Film zaista priča istinitu priču o pljački na univerzitetu Kentaki, a da doživljaj bude kompletniji, autor Bart Lejton je okupio prave pljačkaše, koji daju svoje komentare i pričaju svoje verzije priče uporedo sa dramatizovanom verzijom.

Na početku filma upoznajemo Spensera (Barry Keoghan), studenta na Univerzitetu Transilvanija, koji želi da postane umetnik, ali je svestan da mu snovi beže. Pored njega, tu je i Voren Lipka (Evan Peters), student na istom fakultetu koji je upisao zahvaljujući sportskoj školarini. Međutim, njega sport više ne zanima, a mnogo više se bavi pravljenjem problema. Jednom prilikom, Spenser iz zabave predloži krađu retkih knjiga iz biblioteke njihovog univerziteta, a Voren to počinje da shvata ozbiljno.

Njihovi životi postaju kao iz heist filmova – iznajmljuju filmove vezane za pljačke banaka, pretražuju internet, crtaju mape, a Voren pokušava da pronađe način kako bi prodao knjige na crnom tržištu. Dramatizacija se proširuje na još dvojicu likova, Erika Borsuka (Jared Abrahamson), koji je zadužen za strategiju, i Čeza Alena (Blake Jenner), koji ima funkciju vozača. Svi oni, osim Vorena, ovu akciju vide kao zabavan način da im prođe vreme na koledžu, a dopalo mi se što su za nadimke tokom pljačke odabrali one iz Reservoir Dogs.

Slušajući prave pljačkaše, shvatamo da su bar trojica u ekipi mislili da je sve ovo zezanje koje se nikada neće realizovati. Čak šta više, oni su bili uvereni u to, sve dok dvojica od njih nisu prešli liniju posle koje nema povratka. Mišljenja sam da je ubacivanje pravih pljaškaša pun narativni pogodak, jer iz prve ruke imamo potvrdu priče. Naravno, neke stvari se sigurno nisu dogodile, dok su neke produkt nejasnog pamćenja ili pričanja iz druge ruke – autor vrlo dobro koristi momente konfuzije ili nesuglasice pljačkaša vezanih za vreme ili prostor.

Istina je nejasna, naročito jer je prošlo toliko vremena od događaja, a sećanja su nepouzdana, pa se postavlja pitanje možemo li verovati ovim ljudima i ovoj priči? Sumnju dodatno podgreva činjenica da ovo nisu baš simpatični likovi, iako se lako poistovetimo sa njihovim tvrdnjama da su nezadovoljni svojim mestom u svetu ili svetom u celini. Možda autor želi da sumnjamo u detalje priče, ali je dosledan u tome da nam iskreno predstavi lekcije koje su ovi likovi naučili nakon počinjene pljačke i godina koje su prošle.

Drugim rečima, likovi su namerno ili podsvesno podigli barijeru između realnosti i fikcije, kao da se igraju time. Međutim, mišljenja sam da Lejton nije u potpunosti iskoristio potencijal i prednost očiglednih kontradikcija unutar priča tih ljudi. Dokumentarni stil intervjua sa pravim pljaškašima je odrađen odlično, ali su oni sve ređi kako pljačka odmiče napred. To nije nužan minus, jer vidimo kako su se promenili nakon izvršene pljačke, kao da se realnost srušila na njih. Njihove filmske kopije tumači kvalitetna ekipa mladih glumaca, a Bari Kogen iz The Killing of a Sacred Deer se ističe malo više od ostalih.

American Animals je mešavina fikcije i realnosti o kvartetu studenata koji su izvršili pljačku osuđenu na neuspeh – komična drama koja ne koristi solidan potencijal za odličan krimi-triler, ali je daleko od lošeg filma.

Scenario
Gluma
Vizuelni utisak
Lični utisak