25th Hour (2002)

Vaša ocena filma:
[Total: 7   Average: 4.7/5]

Filmovi režisera Spajka Lija (Spike Lee) obiluju socijalno angažovanim temama usko povezanim sa afro-amerikancima. Vremenom se njegov spektar žanrovskih tema proširio, a jedan od njegovih prvih radova koji je iskakao iz tradicionalnog kalupa je ovaj projekat čiji je scenario napisao Dejvid Beniof,  adaptirajući svoju knjigu sa istoimenim nazivom.

Glavni lik je Monti, mladi čovek koji je osuđen na sedam godina zatvora zbog dilovanja droge. Radnja filma prikazuje njegov poslednji dan na slobodi, koji provodi sa svojom devojkom Naturelom, zgodnom Portorikankom, Džejkobom, profesorom engleskog koji je zaljubljen u svoju učenicu, i Frenkom, uspešnim brokerom i ženskaroš. Tokom tog dana Monti preispituje svoj život, odluke koje je doneo i koje su ga dovele u tu situaciju, i na jak emocionalan način prikazuje osećanja čoveka kog očekuje sedam godina pakla u zatvoru.

Nakon gledanja filma sam pokušao da se setim kada sam zadnji put pružao toliku podršku negativnom filmskom junaku. Iako je ono što čini krajnje nemoralno i za svaku osudu, njegov pristup, iskazivanje misli i osećanja i specifični narativ koji glavnu radnju prepliće sa događajima iz prošlosti čini da se Monti posmatra kao pozitivac. Društvo mu prave dva najbolja druga iz detinjstva, koje muče specifični problemi i odnose se prema životu različito, ali ipak ispravnije od Montija. Performans glavnog glumca čini da se saosećate sa glavnim junakom i prosto poželite da ste u mogućnosti da mu oprostite kaznu.

Scenario je sjajan, bez praznog hoda, sa odličnom karakterizacijom likova i razrađenim i smislenim dijalozima. Pojedini gledaoci nalaze da je zbog dužine i narativa razvučen i dosadan, ali filmofili koji cene razvoj i sazrevanje likova kako radnja odmiče se definitivno neće složiti sa time. Karakterizacija je odlična, tako da su i likovi Montijevih prijatelja dobili crtu koja čini da se poistovećuju sa ljudima iz okoline. Upravo između Džejkoba i Frenka se vodi tihi sukob koji se lako poveže sa realnim životom, jer Frenk predstavlja tipičnog lepog karijeristu na koga žene padaju iako je kreten prema njima, dok je Frenk ne baš privlačne spoljašnjosti, koja čini da nema uspeha sa suprotnim polom, iako je pun kvalitetnih ljudskih osobina.

25th-Hour-edward-norton-147444_1024_768

Na početku filma Monti pronalazi pretučenog psa kojeg usvaja i postaje mu kućni ljubimac. Pas, po mom mišljenjum, predstavlja metaforu o načinima života, jer pas uz tuđu pomoć od dna uspeva da živi lep život, dok se Montijeva životna priča odvija suprotno. Postoji scena u kome glavni junak iznosi monolog u kome pokazuje mržnju prema većini etničkih grupa u Njujorku. Dosta ljudi zamera taj deo, smatrajući ga nepotrebnim, dok sam ga ja doživeo kako potez očajnog čoveka kome su svi krivi za nesreću koju je doživeo svojom krivicom.

Glumačka postava je odlična i svi su odradili maksimalno dobro svoj deo posla. Edvard Norton (Edward Norton) dominira kao Monti, pruža jak i efektan performans. Lično nemam nikakvih zamerki prema njegovoj glumi i mišljenja sam da je svaki film u kome se pojavljuje kvalitetan, ali je u ovom slučaju nadmašio sebe i zaslužuje sve pohvale. Podršku mu pružaju Filip Sejmur Hofman (Philip Seymour Hoffman), izuzetno dobar dramski glumac, kojeg fizičke karakteristike ne čine popularnim i poželjnim glumcem, ali je klasa što se tiče glumačkog umeća. Tu su još i Beri Peper (Barry Pepper), izenađujuće dobar kao uspešni plejboj, i Rozario Doson (Rosario Dawson), odlična u ulozi Montijeve devojke,  čiji lik ipak nije maksimalno karakterizovan. Ona svojim izborom uloga dokazuje da se iza lepote krije raskošan glumački talenat.

Ukoliko ste ljubitelj jakih emocionalnih priča, koje se u potpunosti oslanjaju na glumače performanse i rediteljev osećaj za lep kadar, ovo je definitvno pravi izbor za vas. Radnja i karakter likova će vas ušukati i uvesti u zanimljivo putovanje koje vas neće ostaviti ravnodušnim.

8/10

25th-hour1